Identification and assessment of the human error in the railway traffic control room
Code: G-48357
Authors: علی صالحی سهل آبادی ©, سلیمان رمضانی فر ℗, احسان رمضانی فر
Schedule: Not Scheduled!
Tag: Safety
Download: Download Poster
Abstract:
Background and Aim
در بسیاری از محیطهای شغلی از جمله اتاقهای کنترل امکان وقوع خطای انسانی وجود دارد. با توجه به نقش حیاتی اتاقهای کنترل ترافیک راهآهن در هدایت و کنترل انواع قطارها در طول شبکه خطوط ریلی رخداد هرگونه خطا در این اتاقهای کنترل میتواند منجر به وقوع حادثه فاجعهباری شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در یکی از اتاقهای کنترل ترافیک راهآهن میباشد.
Method
این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی میباشد که در سال 1400 با مشارکت 20 نفر از کارکنان اتاق کنترل ترافیک راهآهن ناحیه تهران شاغل در 6 سمت شغلی (مسئول کنترل ناوگان، معاون کشیک کنترل، کنترلر سیر و حرکت، دیسپچر، کنترلر راه بر ناوگان و کنترلر ناوگان در حیطه واگنها) انجام شد. در این پژوهش با استفاده از روش آنالیز سلسله مراتبی وظیفه (HTA) وظایف اصلی و زیر وظایف برای هر یک از سمتهای شغلی شاغل در اتاق کنترل شناسایی شدند. بدین منظور، اطلاعات مورد نیاز در خصوص هر یک از این وظایف با استفاده از روشهای جمعآوری داده (مشاهده، مصاحبه و بررسی سوابق و مدارک) گردآوری گردید. سپس با استفاده از تکنیک ارزیابی خطای انسانی و کاهش آن (HEART) احتمال خطای انسانی برای هر یک از وظایف اصلی سمتهای شغلی فعال در اتاق کنترل برآورد گردید. در این پژوهش تکنیک HEART که دارای کاربردپذیری سریع و آسان است که طی 6 مرحله پیادهسازی گردید.
Results
بر اساس نتایج حاصله با استفاده از روش HTA، در مجموع 29 وظیفه اصلی و 70 زیر وظیفه برای کارکنان اتاق کنترل ترافیک راهآهن ناحیه تهران شناسایی شد. علاوه بر این، با استفاده از تکنیک HEART، احتمال خطای انسانی برای 29 وظیفه اصلی برآورد شد. در میان سمتهای شغلی، بیشترین احتمال خطای انسانی متعلق به وظایف «پیگیری و اطلاعرسانی خرابیهای علائم و ارتباط»، «تصمیمگیری آنی در خصوص خرابیها»، «برقراری ارتباط تلفن بیسیم بین مأمورین» و «بررسی علل خرابی واگنها» بود. این وظایف به ترتیب متعلق به سمتهای شغلی «دیسپچر»، «معاون کشیک کنترل»، «دیسپچر» و «کنترلر ناوگان در حیطه واگنها» بود. عواملی همچون «بیتجربگی»، «ارائه اطلاعات بیش از حد ظرفیت»، «عدم تطابق در رساندن اطلاعات» و «ضعف در انتقال دانش» سبب افزایش احتمال خطای انسانی در این وظایف شدهاند.
Conclusion
بر اساس یافتههای مطالعه، کارکنان اتاق کنترل ترافیک راهآهن ناحیه تهران مستعد بروز خطا هستند. بدین منظور میبایست با بکارگیری و افزایش نیروهای باتجربهای که توانایی بالایی در تبادل اطلاعات دارند و همچنین ایجاد سامانههای ارتباطی جدیدتر به منظور کاهش عدم تطابق اطلاعات از جمله راهحلهایی هستند که سبب میشود احتمال خطای انسانی در وظایف مذکور کاهش یابد.
Keywords
خطای انسانی، اتاق کنترل ترافیک راهآهن، تکنیک HEART، برنامه ریزی
Comments (0)
Post a comment
Post comment is closed by admin.