Statistical analysis of work-related accidents in an oil and gas contracting project using safety indicators

علی اکبر ایمانی ℗, طیبه خسروی ©

Statistical analysis of work-related accidents in an oil and gas contracting project using safety indicators

Code: G-51803

Authors: علی اکبر ایمانی ℗, طیبه خسروی ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

به منظور پیشگیری از بروز حوادث گوناگون در محیط کار و حفظ نیروی انسانی و تجهیزات، تجزیه و تحلیل حوادث در محیط کار امری ضروری است. استفاده از شاخص ها و معیار های مرتبط با حوادث برای مطالعه حوادث در محیط کار می تواند گامی موثر در جلوگیری از بروز حوادث مختلف باشد.

Method

در این مقاله، حوادث یک پروژه پیمانکاری نفت و گاز در سال های 95 تا 98 طبق آمارهای به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل حوادث این پروژه بر اساس 15 معیار طبقه بندی شده است. برخی از شاخص های بررسی حوادث به شرح زیر است: 1. ضریب تکرار حادثه: بیانگر تعداد حوادثی است که منجر به از دست رفتن زمان کاری در تعداد معین ساعت کاری در محدوده زمان خاص می شود. 2. ضریب شدت حادثه: می توان تعداد روزهای تلف شده در حوادث اتفاق افتاده در یک کارگاه به ازای یک میلیون ساعت کار را ضریب شدت حادثه دانست. 3. شاخص شدت تکرار حادثه: ضرایب تکرار و شدت حادثه به تنهایی برای مقایسه ی عملکرد وضعیت ایمنی و بهداشت شرکت ها کافی نیست؛ لذا در بررسی مقایسه ای از شاخص شدت تکرار حادثه استفاده می شود که حاصل ترکیب ضریب شدت حادثه و ضریب تکرار حادثه است.

Results

به عنوان نمونه، مطابق داده های موجود در جدول 2، «کارگران» با 26 حادثه، بیشترین میزان حادثه را در میان مشاغل گوناگون به خود اختصاص داده اند. یکی از علل بالا بودن تعدد حوادث در میان کارگران، تعداد بالای کارگران نسبت به سایر گروه های اجرایی است. علت دیگر، فصلی بودن کارگران و نداشتن تجربه کافی کارگران در زمینه های مرتبط است. همچنین می توان میزان تحصیلات پایین و عدم اهتمام کافی به فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست را دلیل دیگری بر این مدعا دانست. دلیل دیگر این مسئله را می توان علاقه کارگران به استفاده از استعلاجی های ناشی از حادثه دانست. اقدامات پیشگیرانه و کنترلی مجموعه مذکور در راستای کاهش حوادث عبارت است از: 1- ارزیابی ریسک 2- تدوین دستورالعمل های مرتبط با هر واحد شغلی 3- برگزاری آموزش های ایمنی (عمومی و تخصصی) 4- صدور به موقع موارد عدم انطباق 5- استفاده از تجهیزات اعلام حریق.

Conclusion

طبق گزارش مسئولین ایمنی پروژه، در این بازه زمانی واحد HSE به دلیل حضور نداشتن مدیر ایمنی، نتوانسته الزامات ایمنی پروژه را رعایت کند و به همین خاطر میزان حوادث در این فصل در مقایسه با سایر فصول به بالاترین میزان خود رسیده است. همچنین آموزش نکات ایمنی (به ویژه آموزش های تخصصی مرتبط با هر شغل) به طور مستمر به کارکنان می تواند در کنترل حوادث بسیار موثر باشد.

Keywords

تجزیه و تحلیل حوادث، شاخص های ایمنی، مدیریت HSE

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.