Investigating the rate of burnout in administrative staff of Qazvin University of Medical Sciences in 1400

پگاه صفدری ℗, سکینه ورمزیار, یاسمن خستوان ©

Investigating the rate of burnout in administrative staff of Qazvin University of Medical Sciences in 1400

Code: G-96285

Authors: پگاه صفدری ℗, سکینه ورمزیار, یاسمن خستوان ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

امروزه مسئله فرسودگي شغلي يكي از رايج ترين مشكلات در محيط هاي كاري است. کارمندان اداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و متحمل تنش های شغلی بسیار زیادی درمحیط کار می باشند . این مطالعه با هدف تعیین میزان فرسودگی شغلی کارکنان بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد .

Method

در این مطالعه توصیفی-مقطعی، جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل دربخش اداری دانشکده های پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، علوم پایه، دندانپزشکی، پرستاری، معاونت فرهنگی و آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بودند. معیارهای ورود واحدهای پژوهش، داشتن حداقل دو سال سابقه کار و عدم داشتن بیماری های مزمن و حاد بود. 90 نفرکه به صورت سرشماری وارد مطالعه گردیدند، پرسشنامه موردنظر را تکمیل نمودند. جهت جمع آوری داده ها دراین پژوهش، از پرسشنامه ای که شامل 2بخش بود، استفاده شد که بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک و شامل 15 مورد سوال و بخش دوم پرسشنامه فرسودگی شغلی کپنهاگ که خود شامل 3 بخش و 19 سوال بود. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار spss24 و آزمون های آماری مربوطه تحلیل شدند .

Results

یافته های پژوهش نشان داد، 77/8 درصد از افراد مورد مطالعه زن ، 37/8 درصد رده ی سنی بین 50-40 سال، 52/2 و 30 درصد به ترتیب دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ، 38/9 درصد دارای سابقه بین 30-20 سال بودند. همچنین باتوجه به نتایج بدست آمده میانگین نمره کلی فرسودگی فردی 47/4±17/7، فرسودگی شغلی مرتبط با کار 38/37±15/48 ، فرسودگی شغلی مرتبط با مراجعین 37/59±19/24 بوده است.نتایج این مطالعه نشان داد که 55/6 درصد کارکنان از فرسودگی شغلی فردی متوسط، 57/8 درصد فرسودگی شغلی مرتبط با کار متوسط و46/7درصد فرسودگی شغلی مرتبط با مراجعین متوسط برخوردار هستند.در نتیجه این مطالعه نشان داد که میانگین نمره کلی فرسودگی شغلی فردی نسبت به دو حیطه ی دیگر بالاتر است و این نشان از بدتربودن وضعیت در این حیطه است.

Conclusion

باتوجه به پژوهش انجام شده،بیانگر لزوم توجه بیشتر مسئولین مربوطه می باشد. همچنین پیشنهاد می گردد که کارکنان بین زندگی شخصی و کار تعامل ایجاد کنند، به فعالیت های ورزشی بپردازند. برای بهبود فرسودگی شغلی ارتباط با مشتری ،آموزش کارکنان جهت افزایش مهارت ارتباطی آنان، تشویق کردن آن ها لازم است .

Keywords

فرسودگی شغلی، کارکنان اداری، پرسشنامه کپنهاگن

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.