بررسی اثر مواجهه پرتو uv جوشکاری در وضیعت آب مروارید کارگران جوشکار یک واحد صنعتی در سال 1400

مهسا شایان فر © ℗, محمد بهرامی کیان آبادی, شیما حیدری فر

بررسی اثر مواجهه پرتو uv جوشکاری در وضیعت آب مروارید کارگران جوشکار یک واحد صنعتی در سال 1400

کد: G-43629

نویسندگان: مهسا شایان فر © ℗, محمد بهرامی کیان آبادی, شیما حیدری فر

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

جوشکاری یکی از مهمترین فنون صنعتی است که منبع تولید عوامل زیان آور شیمیایی و فیزیکی در محیط کار است. این عوامل می¬تواند بر بینایی جوشکاران تاثیر گذار باشند. آب مروارید (کدر شدن عدسی چشم) در اثر عواملی نظیر صدمه، مواجهه با مواد شیمیایی و فیوم های جوشکاری و قرارگرفتن در معرض اشعه های ماوراء بنفش ایجاد می شود. هدف این مطالعه تعیین اثر مواجهه پرتو ماوراء بنفش جوشکاری در آب مروارید جوشکاران می باشد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی که در یک واحد صنعتی انجام گردید که با استفاده از معیار های ورود و خروج در مطالعه، از جامعه آماری 48 نفر نمونه انتخاب شدند. ابتدا از طریق پرونده شغلی موجود در کارگزینی کارگاه، سوابق مواجهه شغلی فرد با شغل جوشکاری تعیین، سپس از واحد ایمنی و بهداشت حرفه ای پرونده طب کار کارگران جهت بررسی سوابق پزشکی و سلامتی در رابطه با زمینه وجود بیماری دریافت شد، و همچنین نتایج آلاینده سنجی شرکت بررسی و اطلاعات تکمیلی از طریق مصاحبه از کارشناس مربوطه بدست آمد. در نهایت، کسانی که بنا به تشخیص دارای عارضه آب مروارید بودند شناسایی شدند. اطلاعات جمع اوری شده با استفاده از نرم افزار spss تحلیل آماری صورت گرفت و ارتباط میان مواجهه با پرتو و افت بینایی بین افراد نمونه بررسی شد.

یافته‌ها

با انجام تست پیرسون همبستگی بین متوسط مواجهه زمانی (TWA) و درصد آب مروارید نشان می دهد که با افزایش TWAدرصد آب مروارید هم افزایش یافته است و ارتباط معنی دار و مستقیم بین آنها وجود دارد(P0.005). همچنین با استفاده از تحلیل های آماری ارتباط معنی دار و مستقیم بین افزایش مواجهه زمانی با پرتو و درصد آب مروارید وجود دارد .با بررسی مقایسه میانگین ها، نتایج نشان داد تفاوت معنا داری بین مواجهه زمانی با پرتو و درصد آب مروارید با نوع پروسه جوشکاری وجود ندارد. بین تعداد افراد مبتلا شده و نوع جوشکاری ارتباط معنی داری وجود ندارد . همچنین نتایج تحلیلی و ازمونهای آماری نشان می دهد سن و سابقه به عنوان متغییر های مداخله گر تاثیری در میانگین درصد آب مروارید نداشتند.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج حاصله و برآورد متوسط سن و میزان مواجهه و بررسی های به عمل آمده دریافتیم که از 48 نفر افراد شرکت کننده در این مطالعه که با مقادیر متفاوتی از پرتو مواجهه داشتند تعداد 26 نفر (54 درصد) از افراد به نوعی مبتلا به عارضه آب مروارید (کاتاراکت) هستند.

کلمات کليدی

جوشکاری، کاتاراکت، پرتو ماوراء بنفش

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.