مقایسه دو روش آنالیز اسپکتروسکوپی مرئی برای تعیین نمونه های آب اکسیژنه

وحید جلیلی ℗, زهرا مرادپور, مهرداد هلمی , معصومه وهابی شکرلو, رضوان زنده دل ©

مقایسه دو روش آنالیز اسپکتروسکوپی مرئی برای تعیین نمونه های آب اکسیژنه

کد: G-35897

نویسندگان: وحید جلیلی ℗, زهرا مرادپور, مهرداد هلمی , معصومه وهابی شکرلو, رضوان زنده دل ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آب اکسیژنه (H2O2) از مواد شیمیایی است که به طور گسترده در صنایع استفاده می شود و مواجهه با این ماده در صنایع داروسازی ، غذایی و بیمارستانها قابل ملاحظه است. آب اکسیژنه از طریق مکانیسم های مختلف اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارد. در این پژوهش دو روش OSHAVI-6 و روش محقق ساخته جهت تعیین آب اکسیژنه مقایسه گردید و در هر دو روش از اسپکتروسکوپی مریی جهت تعیین غظت آب اکسیژنه استفاده شد.

روش کار

در روش OSHAVI-6 تعیین مقدار آب اکسیژنه با بکارگیری تیتانیوم اکسی سولفات فراهم شد. در روش محقق ساخته تر کیب تترا متیل بنزیدین با کمک کاتالیزور نانو زئولیت (nZY) Y جهت تعیین آب اکسیژنه استفاده شد. در همین راستا جهت مقایسه ی روش پیشنهادی و روش OSHAVI-6 پارامترهای اعتبار سنجی همچون حد تشخیص (LOD) ، حد تعیین کمی ، تکرارپذیری درون روز و برون روز و بازیافت استفاده گردید. در پژوهش حاضر، همچنین تعدادی نمونه ی آب اکسیژنه از مواجهه شغلی با این ترکیب با کمک ایمپینجر حاوی 10 میلی لیتر آب مقطر از یک بیمارستان تهیه شد. در نهایت 1 میلی لیتر از محلول به دست آمده از نمونه ها بر اساس روش محقق ساخته و روش OSHAVI-6 مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها

آنالیز نمونه های آب اکسیژنه در رنج غلظتی 5، 10، 30 و 50 پی پی ام برای هردو وش انجام گرفت که منحنی کالیبراسیون با رگرسیون 9987/0 و 998/0 به ترتیب برای روش محقق ساخته و روش OSHAVI-6 به دست آمد. حد تشخیص کمی برای روش پیشنهادی 17/0 پی پی ام و برای روش OSHAVI-6 5/1پی پی ام ارزیابی شد. مقادیر تکرارپذیری درون روز و برون روش پیشنهادی در رنج غلظتی مورد مطالعه 7/0 تا 9/8 درصد و برای روش OSHAVI-6 از 1/1 تا 5/8 درصد مشاهده گردید.نمونه های تهیه شده از بیمارستان پس از تعیین کمی با دو روش مدنظر با معادله ی خطی y=0.8562x-4.657 و با رگرسیون 92/0 با هم ارتباط داده شد. همچنین تمامی نمونه های واقعی توسط روش پیشنهادی آنالیز شده و مقادیر آب اکسیژنه را شناسایی کرد. در حالی که روش OSHAVI-6 قادر به شناسایی مقادیر آب اکسیژنه در همه نمونه ها نبود.

نتیجه‌گیری

اگر روش OSHAVI-6 را به عنوان یک روش استاندارد و مناسب جهت تعیین آب اکسیژنه در نظر گرفته شود، از آنجاییکه ارتباط مناسبی بین غلظت های تعیین شده برای نمونه های مجهول آب اکسیژنه بین روش محقق ساخته و روش بین المللی وجود دارد می توان روش محقق ساخته را به عنوان یک روش کارامد در نظر داشت. بررسی پارامترهای اعتباربخشی نشان می دهد روش محقق ساخته دارای پارامترهایی با اعتبار قابل قبول می باشد.

کلمات کليدی

آب اکسیژنه، اسپکتروسکوپی مرئی، نانو زئولیت Y ، روش OSHAVI-6

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.