بررسی وضعیت سلامت روان پرستاران شهر بروجرد در بحران کووید- 19

فاطمه کارگر شورکی ℗, سعید فلاح, ارغوان ابرچی ©, سارا جام بر سنگ, محمد شفیعی رچی, مژگان شیروانی, حمیده نیک نظر

بررسی وضعیت سلامت روان پرستاران شهر بروجرد در بحران کووید- 19

کد: G-21643

نویسندگان: فاطمه کارگر شورکی ℗, سعید فلاح, ارغوان ابرچی ©, سارا جام بر سنگ, محمد شفیعی رچی, مژگان شیروانی, حمیده نیک نظر

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

از بین همه ی گروههای شغلی پرستاران یکی از مهم ترین گروهها هستند که از اختلالات روانشناختی در شیوع کووید 19 رنج می برند. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت خودکارآمدی، استرس شغلی، سلامت روان و همچنین تعیین پیش بینی کننده های سلامت روان در گروهی از پرستاران در پاندمی کووید 19انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی 59 نفر از پرستاران شاغل در بخش کرونا و 59 نفر از پرستاران شاغل در بخش غیر کرونای بیمارستان های شهر بروجرد ایران انتخاب شدند. این افراد ابتدا پرسشنامه خود کار آمدی شرر را تکمیل نمودند. این پرسشنامه 17 سوالی بر مبنای مقیاس 5 درجه ای لیکرت از 1 (کاملاً مخالفم) تا 5 (کاملاً موافقم) نمره گذاری می شود که نمره بالاتر نشان دهنده خودکارآمدی بالاتر است. سپس استرس شغلی اسیپو حاوی 60 سوال و ابعاد 6 گانه ی بار كاري نقش، بيكفايتي نقش، دوگانگي نقش، محدوده نقش، مسئولت و محيط فيزيكي و در نهایت پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-29 که داراي 28 سوال در چهار حیطه عوارض جسمانی، اضطراب و بیخوابی، عملکرد اجتماعی غیرمعمول و افسردگی شدید میباشد تکمیل گردید.

یافته‌ها

در پرستاران شاغل در بخش کرونا در مقایسه با بخش غیر کرونا، نمره‌‌ی نهایی استرس شغلی و سلامت روان بطور معنی داری بیشتر و نمره خود کارآمدی بطور معنی داری کمتر بود. يافته هاي حاصل از آزمون ضريب همبستگي پيرسون در پرستاران نشان ميدهد که بين خودکارآمدي با اختلالات روانشناختی همبستگی منفی معني دار (01/0=p و 23/0-=(r و بین استرس شغلی و اختلالات روانشناختی همبستگی مثبت معنی داری (001/0p و 32/0=(r وجود دارد. نتايج تجزيه و تحليل رگرسيون خطی نشان داد که زن بودن، کار در بخش کرونا، خودکارآمدی پایین و استرس شغلی بالا مهمترین پیش بینی کننده های اختلالات روانشناختی در پرستاران هستند. بطوری که اختلالات روانشناختی در زنان 56/4 واحد بیشتر از مردان و در پرستاران شاغل در بخش کرونا 7 واحد بیشتر از پرستاران شاغل در بخش غیر کرونا بود. با افزایش یک واحد در نمره استرس شغلی و خودکارآمدی، اختلالات روانشناختی به ترتیب 12/0 واحد افزایش و 33/0 واحد کاهش یافتند.

نتیجه‌گیری

نتایج مطالعه ی حاضر نشاندهنده ی نقش تشدید کننده ی استرس شغلی و نقش محافظتی خود کارآمدی در برابر اختلالات روان شناختی در دوران کرونا می باشد. بنابراین بکارگیری استراتژی هایی مانند افزایش امکانات و منابع، ارتباط خوب مدیریت با کارکنان، تجهیزات آرامش بخش همراه با آموزش مهارت های ذهن آگاهی و خودآرام بخشی توسط روانشناسان خبره و حمایت اجتماعی توسط مردم، رسانه جهت کاهش استرس و پرورش خودکارآمدی پرستاران،

کلمات کليدی

پرستاران، کووید-19، اختلالات روانشناختی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.