بررسی ارتباط بین استرس شغلی و تاب‌آوری در پرستاران در زمان همه‌گیری کووید-19

فاطمه کارگر شورکی ℗, ارغوان ابرچی ©, سعید فلاح, سارا جام بر سنگ, محمد شفیعی رچی, مژگان شیروانی, بی بی زهرا متقی

بررسی ارتباط بین استرس شغلی و تاب‌آوری در پرستاران در زمان همه‌گیری کووید-19

کد: G-61287

نویسندگان: فاطمه کارگر شورکی ℗, ارغوان ابرچی ©, سعید فلاح, سارا جام بر سنگ, محمد شفیعی رچی, مژگان شیروانی, بی بی زهرا متقی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در دوران همه‌گیری کووید - 19، پرستاران به دلیل بارکاری اضافه، ابهام در مورد بیماری، کار تکراری، کار سخت و پر استرس، کمبود تعطیلات، ترس از شیوع بیشتر، ترس از حضور در محل کار سطوح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه استرس شغلی و تاب‌آوری در بین پرستاران شاغل در بخش‌های کرونا و غیرکرونای یک بیمارستان در شهر بروجرد انجام شده است.

روش کار

در این مطالعه مقطعی که بر روی 59 پرستار شاغل در بخش کرونا و 59 پرستار شاغل در سایر بخش ها انجام گرفت، پرسشنامه‌ ویژگی‌های دموگرافیک در قالب 7 سوال شامل سن، جنس، مقطع تحصيلي، وضعيت تاهل، وضـعيت استخدامي، مدت سابقه كار و متوسط درآمد ماهيانـه و سپس استرس شغلی اسیپو تکمیل گردید. این پرسشنامه حاوی 60 سوال می باشد و ابعاد 6 گانه ی بار كاري نقش، بيكفايتي نقش، دوگانگي نقش، محدوده نقش، مسئولت و محيط فيزيكي را توسط ده عبارت مورد ارزیابی قرار می دهد. دامنه نمرات این پرسشنامه بین 60 تا 300 در نوسان می باشد که نمرات بالاتر آزمودنی در این پرسشنامه نشاندهنده میزان بالای استرس می باشد. سپس پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون که دارای 25 سئوال و نمره گذاری آن بر مبنای طیف 5 درجه ای لیکرت می باشد تکمیل گردید.

یافته‌ها

در پرستاران شاغل در بخش کرونا در مقایسه با سایر بخش ها نمره کلی استرس شغلی بطور معنی داری بالاتر (86/15±63/176 در مقابل 21/13±47/164) و میانگین نمره تاب‌آوری به‌طور معنی‌داری پایین‌تر بود (75/2±61/65 در مقابل 61/2±76/78). اختلاف معنی داری در میانگین نمره ابعاد دوگانگي نقش، محدوده نقش و محيط فيزيكي بین دو گروه مشاهده شد. بعد از تعدیل عوامل مخدوش‌کننده، بین استرس شغلی و خرده مقیاس کنترل از ابعاد تاب‌آوری ارتباط معنی داری مشاهده شد. بطوری که افزایش یک واحدی در خرده مقیاس احساس کنترل منجر به کاهش 77/6 واحد در استرس شغلی شد. همچنین بین تاب‌آوری و بخش‌های بیمارستانی (بخش‌های کووید- 19 و سایر بخش ها) ارتباط معنی‌داری وجود داشت و در بخش های غیر کووید- 19 تاب آوری در پرستاران 19/0 واحد بیشتر بود.

نتیجه‌گیری

یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که پرستاران شاغل در بخش‌های کووید-19 نسبت به سایر بخش‌ها استرس بالاتر و تاب‌آوری کمتری دارند. بنابراین ارتقای تاب آوری از طریق کاهش بار کاری، افزایش امکانات و منابع، عدالت در توزیع وظایف و منابع و پرداخت های کافی و به موقعبه پرستاران جهت مقابله با استرس کمک خواهد نمود.

کلمات کليدی

پرستاران، کووید-19، استرس شغلی، تاب آوری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.