A review of new methods of sampling, identifying and quantifying the risk of exposure to bioaerosols

محمدجواد عصاری, اسماعیل شجاع © ℗, معصومه قرائی, اسماعیل خداپرست, علی حاتمی

A review of new methods of sampling, identifying and quantifying the risk of exposure to bioaerosols

Code: G-21830

Authors: محمدجواد عصاری, اسماعیل شجاع © ℗, معصومه قرائی, اسماعیل خداپرست, علی حاتمی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Toxicology

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

تنوع زیاد بیوآئروسل‎ ها از نظر اندازه، گونه، خواص بیولوژیکی، فقدان دستورالعمل‎ های استاندارد، عدم وجود حدود آستانه‎ مجاز، الزامات مربوط به انتخاب و به کارگیری روش ‏های نمونه ‌برداری و محدودیت‏ های زمانی و مکانی نمونه‏ برداری، از مهم ‎ترین چالش ‎های تحقیق در حوزه‌ نمونه ‌برداری، شناسایی و کمی‎ سازی ریسک مواجهه با بیوآئروسل ‌ها محسوب می گردد.

Method

برای انجام مطالعه مروری حاضر از پایگاه ‌های اطلاعاتی Science Direct، Medline، Web of Science، ProQuest ، Taylor & Francis و پایگاه‌ های اطلاعاتی فارسی شامل SID، Magiran از مطالعات انجام شده از سال 1990 تا 2022 استفاده شد. معیار جستجوی اولیه بیو آئروسل، و معیار های جستجوی ثانویه نمونه ‌برداری، کمی‌ سازی، پاتوژن، عفونت، کشت سلولی و محیط زیست بود. برای انجام مطالعه مروری حاضر از پایگاه ‌های اطلاعاتی Science Direct، Medline، Web of Science، ProQuest ، Taylor & Francis و پایگاه‌ های اطلاعاتی فارسی شامل SID، Magiran از مطالعات انجام شده از سال 1990 تا 2022 استفاده شد. معیار جستجوی اولیه بیو آئروسل، و معیار های جست و جوی ثانویه نمونه ‌برداری، کمی‌ سازی، پاتوژن، عفونت، کشت سلولی و محیط زیست بود.

Results

تعیین کمیت بیوآئروسل‌ها، برای پرداختن به خطرات مرتبط با آنها و تعیین حدود آستانه ‎های مجاز مواجهه با آنها، ضروری است. با این حال، مشکلات در بکارگیری و انتخاب روش‏ های نمونه‌برداری، شناسایی و کمی‌سازی بیوآئروسل‌ها و فقدان رویه‌های استاندارد، مطالعه در این حوزه‌ها را با مشکل روبرو کرده است. در این مطالعه مروری، مهم‎ترین روش‎ های نوین نمونه‌برداری، شناسایی و کمی‎ سازی بیوآئروسل‌ها شامل مکانیزم‌های به ‎دام‌اندازی مبتنی بر فیلتر برخورد (آگار، دستی، ترپ)، مبتنی بر مایع، الکترواستاتیک، گرانشی، سیکلون، ترسیب حرارتی، تراکم، روش تراشه‎ های میکروسیال، روش‎ های میکروسکوپی، MPN، LIF، MALDI-TOF، LIBS و همچنین تکنیک‎ های اپی‌فلورسانس، روش‏ های مختلف PCR، فلوسایتومتری، متاژنومیکس و NGS و DGGE به همراه نقاط قوت و ضعف آن‎ها بررسی شد همچنین تکنیک‌های نوین سنجش(RT) Real Time بیوآئروسل‎ ها شامل طیف‌سنجی فلورسانس، پراکندگی الاستیک، میکروسکوپی و هولوگرافی، طیف‌سنجی رامان(RS)، طیف‌سنجی جرمی(MS)، طیف‌سنجی شکست(BS)، سنجش از دور، تکنیک‎ های میکروسیال و تکنیک‎ های آبی جفت شده نیز مورد بررسی قرار گرفت.

Conclusion

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه نمونه‌برداری، شناسایی و کمی‎ سازی بیوآئروسل‌ها حاصل شده است. با این حال، برنامه‌ ریزی در راستای توسعه و افزایش عملکرد ابزارهای نمونه‌برداری، شناسایی و کمی‎ سازی در کاربردهای مختلف و توسعه پروتکل‌های نمونه‌برداری و ارائه گزارش‌های هماهنگ و استاندارد با هدف بهبود تکرارپذیری نتایج، امری ضروری است.

Keywords

بیوآئروسل، نمونه‌برداری، کمی سازی، پاتوژن، عفونت، کشت سلولی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.