Evaluation and presentation of noise and lighting technical control plan in a water and sewage treatment company

مسعود شفیعی مطلق, علی الهی شیروان © ℗, مجید صافی نجف آبادی, محمد باغبان بصیر, اسعد آقایی

Evaluation and presentation of noise and lighting technical control plan in a water and sewage treatment company

Code: G-04528

Authors: مسعود شفیعی مطلق, علی الهی شیروان © ℗, مجید صافی نجف آبادی, محمد باغبان بصیر, اسعد آقایی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

صدا و روشنایی دو عامل ارگونومی محیطی مهم، در محیط¬های‌کاری هستند، که تاثیر مهمی در سلامت، ایمنی و بهره‌وری کارکنان دارند. این دو عامل ارگونومی، تاثیر بسزایی در محیط‌های کاری، از جمله شرکت تصفیه آب و فاضلاب دارند؛ از این جهت مطالعه حاضر، با هدف ارزیابی و ارائه راهکار‌های کنترلی صدا و روشنایی برای شرکت تصفیه آب و فاضلاب انجام شد.

Method

این مطالعه مقطعی که از نوع توصیفی تحلیلی می‌باشد، در 11 واحد کاری و بر روی 50 کارگر شرکت تصفیه آب و فاضلاب انجام شد. ابتدا نقشه-ی ساده از واحدها و منابع روشنایی مصنوعی تهیه گردید و سپس شدت روشنایی با دستگاه مدل hanger screen master، اندازه‌گیری شد. اندازه‌گیری شدت روشنایی با دو روش 1. "مش ¬¬بندی در 15 نقطه برای واحد¬هایی که چیدمان چراغ¬ها دارای نظم مشخصی نبود" و 2. "استفاده از فرمول های مربوطه برای واحد¬هایی که چیدمان منابع روشنایی آن از الگوی خاصی پیروی می‌کرد " انجام شد. اندازه‌گیری مواجهه با صدا به دو صورت دزمعادل 8 ساعته و میانگین تراز فشارصوت، به کمک دستگاه svantek svan971 انجام گردید. انداره‌گیری تراز فشار صوت با روش مش بندی در 11 واحد‌ کاری انجام شد. بدین صورت که هر واحد کاری به مربع‌هایی با ابعاد مناسب تقسیم گردید، و تراز فشار صوت در هر نقطه اندازه‌گیری شد و در پایان تراز فشار صوت هر واحد به صورت میانگین گزارش شد؛ لازم به ذکر است، همه دستگاه‌های مور استفاده قبل از اندازه‌گیری کالیبره شدند.

Results

پس از انجام اندازه‌گیری مشخص شد که میانگین، بیشترین و کمترین شدت روشنایی در محیط به ترتیب LUX ¬77.5 ±108 (حد استاندارد LUX250- 200(، 280 (واحد بلوئر دانه گیر)، 22 (واحدآشغال‌گیر ریز) و میانگین، بیشترین و کمترین تراز فشار صوت به ترتیب dB¬¬¬ 16.77±81.7 (حد مجاز صدا dB85)، 103(واحد بلوئر هوادهی) و 50 (واحد نظارت) می¬باشد. باتوجه به حدود مجاز مواجهات شغلی، میزان صدای محیط به صورت میانگین در ¬حد استاندارد می‌باشد (به جز واحد بلوئر هوادهی -dB103)، که باید برای آن اقدامات کنترلی نظیر قرار دادن پوشش برای الکترو موتور‌ها و در پایان استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند air plug یا air muff ¬¬ لحاظ شود. میزان روشنایی محیط‌های کاری کمتر از حد توصیه شده بودکه به منظور اصلاح روشنایی محیط کار به ترتیب راهکارهای نظیر طراحی مجدد سامانه روشنایی تعدادی از واحدها با نرم افزار DIALUX، استفاده از لامپ‌های LED با دمای رنگ حدود6500 درجه کلوین، افزایش تعداد چراغ‌ها، جانمایی صحیح چراغ‌ها و نظافت دوره‌ای و منظم چراغ‌ها توصیه می‌گردد.

Conclusion

شدت روشنایی در اکثر واحد¬های کاری، کمتر از حد توصیه شده کشوری بود، به طوری که 80 درصد آن‌ها دارای شدت روشنایی بسیار کمی بودند. صدای اندازه‌گیری شده در همه واحدها به جز بلوئر هوادهی، پایین‌تر از حد مجاز می‌باشد و با توجه به ماهیت شغل کارکنان تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب اجرای اقدامات کنترلی باید در اولویت قرار گیرد.

Keywords

روشنایی، صدا، ارگونومی محیطی، آب‌وفاضلاب

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.