ارزیابی رفتار ایمنی و بررسی ارتباط آن با برخی متغیرهای فردی و شغلی در شرکت ماشین سازی

رضا حکمت شعار © ℗, شمیم آرایشگرشلمانی, سیده فاطمه موسوی, مجید فلاحی, محسن یزدانی اول

ارزیابی رفتار ایمنی و بررسی ارتباط آن با برخی متغیرهای فردی و شغلی در شرکت ماشین سازی

کد: G-01365

نویسندگان: رضا حکمت شعار © ℗, شمیم آرایشگرشلمانی, سیده فاطمه موسوی, مجید فلاحی, محسن یزدانی اول

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

رفتار ایمن، کلید دستیابی به بلوغ سطح ایمنی سازمان میباشد و شامل رفتارهای واقعی منطبق با دستورالعملها و قوانین ایمنی است که توسط افراد در محیط کار انجام میشود. رفتار ایمنی شامل دو حیطه رعایت و مشارکت ایمنی است. از آنجاییکه رفتار انسانی به عنوان مهمترین دلیل حوادث شغلی است، در این راستا پژوهش حاضر سعی بر ارزیابی رفتار ایمنی و بررسی ارتباط آن با برخی متغیرهای فردی و شغلی در یک شرکت ماشینسازی دارد.

روش کار

این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی روی 215 نفر از کارکنان بخش تولید شرکت ماشین سازی انجام شد. معیار ورود به مطالعه داشتن حداقل یک سال سابقه کاری در نظر گرفته شد. اطلاعات رفتار ایمنی با استفاده از پرسشنامه 23 سوالی گردآوری شد،که شامل 12 سوال در حیطه رعایت ایمنی و 11 سوال در حیطه مشارکت ایمنی است و همچنین از پرسشنامه اطلاعات فردی- شغلی جهت جمع آوری اطلاعات کارکنان استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ 0.90 برای پرسشنامه رفتار ایمنی نشان از پایایی عالی آن دارد. این پرسشنامه به صورت 5 درجه ای در مقیاس لیکرت درجه بندی شده و امتیاز بالاتر به معنی رفتار ایمن تر میباشد. برای به دست آوردن امتیاز رفتار ایمنی، رعایت ایمنی و مشارکت ایمنی به جای استفاده از اطلاعات خام از نسبت امتیازات استفاده شد. اطلاعات فردی-شغلی در این مطالعه شامل سن، سابقه کار، تحصیلات، وضعیت تأهل، داشتن شغل دوم، مصرف دخانیات، مصرف دائم دارو و تعداد افراد تحت تکفل میباشند. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS.24 و آزمون T مستقل، آنالیز واریانس و پیرسون صورت گرفت.

یافته‌ها

میانگین نمره رفتار ایمنی 0.54± 4.25، رعایت ایمنی 4.5 با انحراف معیار 0.59، و مشارکت ایمنی 3.97 با انحراف معیار 0.71 به دست آمد. میانگین سن افراد 36.69 سال، سابقه کار 7.58 سال و تعداد افراد تحت تکفل به طور متوسط 1.37 نفر گزارش شد. حدود 40.9 درصد کارکنان خط تولید دارای مدرک تحصیلی دیپلم و 68.4 درصد افراد متأهل بودند. 14% کارکنان شغل دوم داشتند. 10.7% به صورت دائم دارو مصرف می کردند و 84.2 % افراد عدم استفاده از دخانیات را گزارش کردند. در پژوهش حاضر، ارتباط معنادار مثبت بین متغیرهای سن و سابقه کاری با رفتار ایمنی و مشارکت ایمنی مشاهده شد. تعداد افراد تحت تکفل و وضعیت تأهل با مشارکت ایمنی همبستگی معنادار مثبت داشتند. اما ارتباط معناداری بین رفتار ایمنی و سطح تحصیلات، شغل دوم و مصرف دارو و مصرف دخانیات مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری

طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، نمره رعایت ایمنی از مشارکت ایمنی بیشتر بود. این نشان می دهد که متغیرهای سن و سابقه کاری با توجه به آشنایی بیشتر با شرایط کاری و اصول ایمنی و در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی در قبال خانواده (وضعیت تأهل و افراد تحت تکفل) باعث می شود که افراد از دستورالعمل ها و تجهیزات فردی استفاده کنند و نمره رعایت ایمنی بیشتر شود.

کلمات کليدی

رفتار ایمنی، عملکرد ایمنی، safety participation، safety compliance

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.