Investigating the effect of training intervention on employees job stress in Chabahar-Zahedan section 4 and 5 railway Project

جواد وطنی شعاع © ℗, علی سبحانی درگاه, سعید الرحمان دستوان

Investigating the effect of training intervention on employees job stress in Chabahar-Zahedan section 4 and 5 railway Project

Code: G-63475

Authors: جواد وطنی شعاع © ℗, علی سبحانی درگاه, سعید الرحمان دستوان

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

استرس شغلی و بیماری‌های مربوط به آن بعد از آسیب‌ها و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی بیشترین درصد شیوع را در میان بیماری‌های مرتبط با کار داراست.پروژه های عمرانی ملی متشکل از سلسله علوم فنی متنوعی می باشند و با توجه به ساعت کاری سنگین شان,طبیعتا استرس شغلی و رفتاری ناایمن در چنین کارگاههایی دور از انتظار نیست.هدف تحقیق حاضر,بررسی اثر مداخله آموزش بر استرس شغلی کارکنان پروژه راه آهن قطعه 4 و 5 چابهار-زاهدان است.

Method

روش انجام تحقیق کاربردی تحلیلی می باشد.برای انجام تحقیق مورد نظر از پرسشنامه استرس شغلی اسپیو (OSIPOW 1987) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد.126 نفر از کارکنان پروژه شرکت راه آهن چابهار-زاهدان قطعه 4 و 5 در قالب 63 نفر به عنوان گروه مداخله و 63 نفر به عنوان گروه شاهد به پرسشنامه ها پاسخ دادند.در مرحله بعد، مداخله آموزشی بـه صـورت سه جلسه آموزشی (تئوري)، از 30 دقیقه تا دو ساعت بر اساس توان و تمایل کـارکنان انجام شـد و افـراد گروه شاهد در این مطالعه هیچ آموزشی ندیدند.آموزش از طریق سخنرانی، بحث گروهی,پرسش و پاسخ,آموزش چهره به چهره به کارکنان و آموزش گروه همتایان (Peer Educatin) ارائه شد. روش آموزش از طریق گروه همتايان نوعي استراتژي آموزشي است كه بصورت توسعه دانش و مهارت از طريق تعامل فعال و حمايت بين افراد هم سطح تعريف مي‌شود.همتایان نیز به مدت 2 جلسه (مدت هر جلسه 45 دقیقه) توسط پژوهشگر مورد آموزش قرار گرفتند. یک ماه پس از اتمام کلاس ها و اجرای برنامه، پرسشنامه ها برای هر دو گروه مداخله و شاهد مجددا تکمیل شد.

Results

میانگین بار کاری نقش,بی کفایتی نقش,دوگانگی نقش,محدوده نقش,مسئولیت نقش و محیط فیزیکی (پارامتر های مورد ارزیابی در تحقیق) از نظر میانگین و انحراف معیار در دو گروه مداخله (گروهی که آموزش های لازم را دریافت کرده اند) و گروه شاهد (گروهی که آموزش های لازم را دریافت نکرده اند) بررسی شده است. مقایسه میانگین و انحراف معیار پارامتر های مربوط به پرسشنامه استرس شغلی نشان داد که انجام مداخله آموزشی برای جلوگیری از استرس شغلی و کاهش عوامل مربوط به استرس شغلی و در نتیجه افزایش رفتار ایمن در کارکنان پروژه راه‌آهن قطعه 4 و 5 چابهار- زاهدان تاثیر گذار بوده است.همچنین میانگین نمرات مربوط به استرس شغلی با توجه به میانگین امتیازات کسب شده در تک تک سوالات مربوط به هر بعد پرسشنامه در دو گروه مداخله و شاهد محاسبه شده و نتایج نشان داد که با توجه به میانگین امتیازات کسب شده توسط افراد هر گروه سطح استرس گروه مداخله پس از آموزش در طبقه استرس متوسط تا شدید و سطح استرس گروه شاهد در طبقه استرس شدید قرار گرفت.

Conclusion

نتیجه تحقیق حاضر نشان داد که با برگزاری دوره آموزشی برای کارکنان پروژه راه آهن قطعه 4 و 5 چابهار-زاهدان و همچنین اقدامات مدیریتی لازم (از قبیل گردشی کردن کار) یا سنجش توانمندی افراد و دادن پست شغلی مختص توانایی های فیزیکی و جسمی آنان می توان استرس آنان را کاهش داده و رفتار های ایمنی آنان را بهبود بخشید.

Keywords

آموزش-استرس شغلی-رفتار ایمنی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.