پیش بینی و آنالیز انواع خطاهای انسانی در فرایند تولید شکر با استفاده از روشHEC

رضا حکمت شعار © ℗, عاطفه مرادی, سیده فاطمه موسوی, احمد حکمت شعار, رضا میرعلیزاده فرد, ملیحه نیکدل

پیش بینی و آنالیز انواع خطاهای انسانی در فرایند تولید شکر با استفاده از روشHEC

کد: G-67239

نویسندگان: رضا حکمت شعار © ℗, عاطفه مرادی, سیده فاطمه موسوی, احمد حکمت شعار, رضا میرعلیزاده فرد, ملیحه نیکدل

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

امروزه تأکید فزاینده ای بر ارزیابی احتمال خطاهای انسانی، به عنوان بخشی از مسائل ایمنی و ارزیابی ریسک وجود دارد. بنابراین نیاز به تجزیه و تحلیل فعال و واکنشی خطاهای انسانی در ایمنی فرایند الزامی است. از آنجاییکه در فرایند صنایع غذایی وقوع خطای انسانی علاوه بر افزایش احتمال رخداد حوادث، بر کیفیت محصول نهایی نیز مؤثر است، هدف این پژوهش پیش بینی و تعیین خطای انسانی در فرایند تولید شکر به روش HEC میباشد.

روش کار

در مطالعه حاضرکه از نوع توصیفی-مقطعی است، به منظور یافتن شانس احتمال خطای انسانی روش (HEC)Human Error Calculator استفاده شد که از بهترین تکنیکها برای ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی به حساب می آید. از مهمترین مزایای این روش، راحتی استفاده درصنایع، نظام مند بودن و همچنین مبتنی بودن آن بر روش واکاوی سلسله مراتبی وظایف شغلی (HTA) است که از طریق مشاهده وظایف، مصاحبه و مشاوره با اپراتور، سرپرستان و کارکنان واحدها انجام میشود. در روش HEC احتمال خطای انسانی بر اساس 5 فاکتور مؤثر بر رخداد خطای انسانی شامل فوریت، پیچیدگی، اهمیت، درجه مهارت فردی و تکرار وظیفه صورت می گیرد. در مرحله اول هر یک از درجه های فوریت، اهمیت و پیچیدگی وظیفه را مشخص کرده تا عدد UCI برای هر وظیفه به صورت اختصاصی به دست آید. همچنین درجه مهارت فردی و تکرار وظیفه برای هر یک از وظایف تعیین شد. در نهایت احتمال خطای انسانی بر حسب درصد مشخص گردید و با استفاده از جدول تفسیر شد.

یافته‌ها

در 14 واحد از فرایند تولید شکر، 35 وظیفه و 83 زیر وظیفه شناسایی شد. نتایج نشان داد که 4 وظیفه شغلی با بیشترین احتمال خطای محاسبه شده و عدد ریسک 80 درصد احتمال خطای انسانی خیلی زیاد، 2 وظیفه شغلی با عدد ریسک 50 درصد و 9 وظیفه شغلی با عدد ریسک 30 درصد دارای احتمال خطای انسانی متوسط، 9 وظیفه شغلی با عدد ریسک 20 درصد و 2 وظیفه شغلی با عدد ریسک 15 درصد دارای احتمال خطای انسانی در حال افزایش، 6 وظیفه شغلی با عدد ریسک 10 درصد و 3 وظیفه شغلی با عدد ریسک 7 درصد دارای احتمال خطای انسانی پایین می باشند. با توجه به آنالیزهای انجام شده و نتایج حاصل میتوان اذعان نمود فاکتور مهارت فردی، تکرار وظیفه و اهمیت مهمترین فاکتورهای ایجاد خطای انسانی در مطالعه حاضر بودند. به عبارت دیگر در فرایند تولید شکر نداشتن مهارت کافی اپراتورها، تکراری بودن وظایف و مهم تلقی نکردن آنها مهمترین مشکلاتی می باشند که میتواند منجر به بروز حادثه شود.

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر، می توان این نتیجه را استنباط نمود که روش HEC در صنایع فرایندی و غذایی قابل اجرا بوده و در شناسایی و تجزیه و تحلیل خطاهای انسانی، بسیار موثر می باشد. با توجه به پیامدهای بحرانی بروز خطای انسانی و منتهی شدن به نتایج ناگوار HEC یک روش مؤثر و سودمند برای مدیران است تا خطای انسانی را به حداقل برسانند.

کلمات کليدی

خطای انسانی، آنالیز وظیفه، تکنیک HEC، HTA

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.