ارزیابی خطای انسانی و قابلیت اطمینان انسانی در مشاغل حساس صنعت پتروشیمی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و شاخص احتمال شکست (AHP-FLIM)

اسما زارع ℗, مهدی جهانگیری ©, سلمان فرحبخش, ناصر حبوبی

ارزیابی خطای انسانی و قابلیت اطمینان انسانی در مشاغل حساس صنعت پتروشیمی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و شاخص احتمال شکست (AHP-FLIM)

کد: G-68513

نویسندگان: اسما زارع ℗, مهدی جهانگیری ©, سلمان فرحبخش, ناصر حبوبی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

با توجه به اینکه خطای انسانی مهمترین عامل حوادث صنعتی است، شناسایی و تحلیل خطای انسانی، ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی و کاهش خطاها و یا پیشگیری از عواقب ناگوار ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی در مشاغل حساس و بحرانی یک صنعت پتروشیمی انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، ابتدا مشاغل حساس و بحرانی و سپس مهمترین خطاهای انسانی هر شغل با استفاده از مصاحبه با کارکنان و سرپرستان صنعت شناسایی شدند. سپس عوامل شکل‌دهی عملکرد (PSF) توسط 12 نفر از شاغلین و سرپرستان هر گروه شغلی از میان 9 عامل شامل مهارت، تجربه، آموزش، شرایط محیطی، پیچیدگی وظیفه، استرس، طراحی تجهیزات، فشار زمانی و دستورالعمل‌ها در هر گروه شغلی شناسایی شد. با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، PSFها و خطاهای انسانی سنجیده و اولویت بندی شدند. از این رو از پنل خبرگان متشکل از متخصصان بهداشت حرفه ای و افراد با تجربه در صنعت استفاده گردید. سپس، شاخص احتمال شکست (FLI) برای هر یک از خطاهای انسانی شناسایی شده در وظایف انتخاب شده محاسبه شد. در نهایت با تبدیل این شاخص به خطای انسانی، میزان قابلیت اطمینان انسان محاسبه شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که آتش نشانان، سایت من (site men) و تعمیرکاران مکانیک بالاترین خطرات شغلی را داشتند. از این رو برای ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی با روش AHP-FLIM انتخاب شدند. افراد شاغل در این گروه های شغلی از بین عوامل شکل دهی عملکرد شش PSF شامل آموزش، تجربه، دستورالعملها، استرس، پیچیدگی وظیفه و شرایط محیطی را به عنوان مهم‌ترین عوامل در بروز خطای انسانی شناسایی نمودند. بر این اساس، کمترین وزن AHP در PSFهای آتش نشانان، سایت من و تعمیرکاران مکانیک به ترتیب مربوط به پیچیدگی وظیفه (0.051)، پیچیدگی وظیفه (0.065) و استرس (0.057) بود. از سوی دیگر، بیشترین وزن AHP در آتش نشانان، سایت من و تعمیرکاران مکانیک مربوط به آموزش (به ترتیب 420/0، 408/0 و 412/0) بود. در نهایت میانگین احتمال خطای انسانی در سه گروه شغلی آتش نشانان، کارکنان سایت و تعمیرکاران مکانیک به ترتیب 019/0، 018/0 و 013/0 محاسبه شد.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که می توان از AHP-FLIM برای تحلیل و کمی سازی خطاهای احتمالی، ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی و ابداع راهبردهای کنترلی مناسب برای حذف و کاهش خطاها یا جلوگیری از پیامدهای ناگوار در مشاغل حساس صنایع پتروشیمی استفاده کرد. علاوه بر ارزیابی تاثیر PSF های مختلف بر احتمال خطای انسانی، AHP-FLIM می تواند PSF ها را با توجه به شرایط محل کار تعیین کند.

کلمات کليدی

ارزیابی قابلیت اطمینان انسانی؛ خطای انسانی؛ صنعت پتروشیمی؛ AHP-FLIM

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.