کرونا ویروس و اختلالات اسکلتی – عضلانی: مطالعه‌ای موردی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

ساناز شریف © ℗, حمید جهانگیری

کرونا ویروس و اختلالات اسکلتی – عضلانی: مطالعه‌ای موردی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

کد: G-78631

نویسندگان: ساناز شریف © ℗, حمید جهانگیری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

ناراحتی‌های اسکلتی عضلانی به علت تأثیرات منفی که بر توانایی انسان در انجام وظایف روزانه دارد بعنوان یک نگرانی عمده در زندگی ما تلقی می‌شود. در طول همه‌گیری COVID-19، اکثر کشورهای دنیا برنامه‌های آموزشی خود را به برنامه‌های آموزش الکترونیکی تغییر دادند. هدف این پژوهش، بررسی استفاده از ابزار آموزش مجازی، وضعیت اسکلتی-عضلانی و ارتباط آن با فعالیت بدنی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت طی دوران قرنطینه در زمان شیوع کرونا می‌باشد.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی که به صورت مقطعی در پاییز 1400 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بود. از میان 1050 دانشجوی کارشناسی و دکترای حرفه‏‌ای دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تعداد 154 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل 4 پرسشنامه بود. پرسشنامه‌‏ی اولیه برای ثبت اطلاعات جمعیت‌‏شناختی طراحی شد. به‏‌منظور تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی دانشجویان از پرسشنامۀ استاندارد نوردیک استفاده گردید. علاوه بر این، به‏ منظور جمع‏‌آوری داده‏‌های مربوط به سطح فعالیت بدنی افراد حین پاندمی کرونا از پرسشنامه‌‏ی فعالیت بدنی بک استفاده شد. همچنین در این پژوهش برای تعیین میزان ساعات استفاده‌‏ی شرکت‌کنندگان از رسانه‌‏های اجتماعی، استفاده از لپتاپ، تلفن همراه و نیز میزان خواب شبانه و روزانه پرسشنامه‌‏ای جداگانه طراحی گردید. داده‏‏‌ها توسط نرم‌‏افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها

بر اساس مشخصات جمعیت‌‏شناختی دانشجویان، 99 نفر زن (2/64 درصد) و 107 نفر مجرد (4/69 درصد) بودند. همچنین از نظر مقطع تحصیلی 113 نفر (4/73 درصد) کارشناسی و 41 نفر (6/26 درصد) دکتری حرفه‌‏ای بودند. میانگین و انحراف استاندارد قد و وزن افراد شرکت‌کننده به ترتیب 01/8±165 سانتی‏متر و 42/13±4/68 کیلوگرم بود. امتیاز حاصل از پرسشنامه‌‏ی فعالیت بدنی بک برای زنان 31/1±45/7 و برای مردان 65/1±43/8 بود. نتایج این مطالعه نشان داد که تفاوت شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در نواحی آرنج، مچ دست، زانو و مچ پا قبل و در حین پاندمی کرونا معنادار بود (P=0.001). همچنین نتایج آزمون تی زوجی نشان داد حین پاندمی کرونا میزان استفاده از رسانه‌‏های اجتماعی برای اوقات فراغت و برای آموزش، استفاده از لپتاپ و تلفن همراه و میزان خواب شبانه و روزانه به طور معناداری بیشتر از شرایط قبل از کرونا بوده است.

نتیجه‌گیری

پژوهش حاضر نشان داد شرایط کنونی پاندمی کرونا علاوه بر ایجاد فشار جسمانی، باري مضاعف بر قشر آموزش کشور به همراه داشته است، به طوري که باعث شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در نواحی مختلف بدن گردیده است. همچنین کاهش میزان فعالیت بدنی و افزایش کم تحرکی و مدت زمان وضعیت نشسته، افزایش استفاده از ابزار فضاي مجازي و تغییر میزان خواب شبانه و روزانه نیز مشاهده شد که توجه مبرم مسئولین امر را می‌طلبد.

کلمات کليدی

ویروس کرونا، دانشجویان علوم پزشکی، اختلالات اسکلتی عضلانی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.