توسعه ابزار ارزیابی سریع ارگونومی بصری و شرایط روشنایی (RAVEL) و بررسی روایی و پایایی آن

حبیب اله دهقان ℗, سید وحید اسماعیلی ©

توسعه ابزار ارزیابی سریع ارگونومی بصری و شرایط روشنایی (RAVEL) و بررسی روایی و پایایی آن

کد: G-52740

نویسندگان: حبیب اله دهقان ℗, سید وحید اسماعیلی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در محیط های کار بصری عوامل متعددی بر عملکرد افراد تاثیر می گذارند. از این رو بکارگیری روش یا ابزاری جهت شناسایی این عوامل مهم و غربالگری محیط های بصری بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین این مطالعه با هدف توسعه یک روش ارزیابی سریع ارگونومی بصری و شرایط روشنایی و بررسی روایی و پایایی آن در شرایط واقعی انجام شد.

روش کار

این مطالعه تحلیلی مقطعی در سال 1400 بر روی 236 نفر از کاربران رایانه انجام شد. این روش شامل دو بخش و 30 سوال بود. بخش اول سوالات علائم ارگونومی بصری درک شده توسط کاربر و بخش دوم شرایط روشنایی محیط کار و وضعیت نمایشگر را تشکیل می داد. روایی محتوایی ابزار از طریق پنل متخصصان به تعداد 11 نفر مورد بررسی قرار گرفت و بررسی روایی سازه با استفاده از نرم افزار R و SPSS نسخه 26 و از روش های تحلیل اکتشافی (EFA) و تاییدی (CFA) و تحلیل کلاس پنهان (LCA) استفاده شد. همسانی درونی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ، همبستگی اسپیرمن بین گویه ها و شاخص ها در نرم افزار SPSS نسخه 26 ارزیابی شد. در نهایت، برای دسته بندی امتیاز شاخص ارگونومی بصری از تحلیل منحنی های اپراتور گیرنده (ROC) استفاده شد.

یافته‌ها

مقادیر نسبت اعتبار محتوا (CVR)، شاخص اعتبار محتوا (CVI) و ضریب آلفای کرونباخ (α) پرسشنامه طراحی شده با 30 سوال به ترتیب بالاتر از 79/0 ، بالاتر از 59/0 و 896/0 محاسبه شد که در محدوده خوب تا عالی بودند. اعتبار ساختاری ارزیابی شده توسط EFA بر روی 22 سوال بخش اول پرسشنامه منجر به استخراج سه عامل علائم احساسی بینایی، علائم عملکردی بینایی و درد اسلکتی عضلانی شد. CFA کفایت فاکتورهای استخراج شده توسط EFA را تایید کرد (Chi-square/df = 2.57، RMSEA = 0.082، CFI = 0.901، TLI = 0.835). نتایج LCA بر روی 8 آیتم بخش دوم پرسشنامه نشان داد که مدل با دو کلاس بالاترین کیفیت برازش را با داده ها دارد (1730/2249 = BIC، 89/2179 AIC=). آنتروپی(Entropy R-squared) نیز 83/0 بود که نشان داد افراد به درستی بر اساس مدل برازش شده طبقه بندی می شوند.

نتیجه‌گیری

یافته‌های ما نشان داد که روش جدید مبتنی بر رایانه، ابزاری سریع و معتبر برای غربالگری و ارزیابی خطرات در محیط کار بصری است. ترکیب رتبه‌بندی‌های ذهنی توسط کاربر، شرایط روشنایی محیط کار و وضعیت نمایشگر مورد استفاده کاربر، مبنای خوبی برای توصیه‌هایی در رابطه با شرایط ارگونومیک و روشنایی محیط کار فراهم می‌کند.

کلمات کليدی

ارگونومی بصری، شرایط روشنایی، ناراحتی بینایی، عملکرد بینایی، اختلالات اسکلتی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.