مروری بر روش های حفاظت پوستی در مواجهه شغلی با نانوذرات

روح الله پروری , رضوان عابدینلو ℗, محمد جواد عصاری ©

مروری بر روش های حفاظت پوستی در مواجهه شغلی با نانوذرات

کد: G-98701

نویسندگان: روح الله پروری , رضوان عابدینلو ℗, محمد جواد عصاری ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: سم شناسی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

به‌علت عدم وجود اطلاعات کافی درخصوص ریسک مواجهه با نانومواد و میزان اثربخشی اقدامات کنترلی موجود، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب و کارآمد در کار با نانومواد امری ضروری است. تاکنون مطالعات محدودی درخصوص تجهیزات حفاظت پوستی در مواجهه با نانومواد انجام شده است. با توجه به اهمیت مسیر پوست، لذا این مطالعه مروری با هدف بررسی روش‎های حفاظت پوستی در مواجهه شغلی با نانومواد به‎صورت جستجو کتابخانه‌ای در متون علمی مربوطه انجام پذیرفت.

روش کار

جهت جمع‎آوری داده‎های مورد نیاز در مطالعه مروری حاضر، از پایگاه‌های اطلاعاتی انگلیسی زبان شامل Science Direct ، Scopus ، Web of Science ، Pub med ، Google scholar و پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی زبان شامل SID، Magiran و سامانه دانش گستر برکت استفاده گردید. فرایند جستجو بدون درنظر گرفتن محدودیت زمانی در خرداد و تیر ماه 1401 انجام شد. در نتیجه جستجوی کتابخانه‎ای، 378 مقاله (374 مقاله انگلیسی و 4 مقاله فارسی) از پایگاه های اطلاعاتی استخراج گردید که بعد از حذف مقالات تکراری، 337 مقاله حاصل گردید. در ادامه، با مطالعه عناوین و چکیده مقالات، 270 مقاله حذف گردید. سپس، با ارزیابی متن کامل 67 مقاله باقی‎مانده 54 مقاله دیگر نیز حذف گردید و نهایتا 14 مقاله واجد شرایط لازم برای مطالعه مروری انتخاب شد. در ادامه، اطلاعات مربوط به نوع، اندازه و حالت فیزیکی نانومواد مورد مطالعه، حلال مورد استفاده، نوع، ضخامت و روش آزمون دستکش‎های مورد مطالعه و سایر یافته‎های کلیدی از جمله عوامل موثر بر نفوذ نانوذرات، توسط دو نویسنده مستقل از هر مقاله استخراج گردید.

یافته‌ها

به‌طورکلی، از میان دستکش های معمول تحت آزمایش مطالعات، دستکش نیتریل 100 به‎عنوان نامناسب‎ترین روش حفاظتی در مقابل نفوذ، افزایش جرم، طول، قطر منافذ و شکاف در مواجهه با نانوذرات در اغلب مطالعات گزارش شده است. علی‎رغم وجود یافته‎های نسبتا مشابه در بین تعدادی از مقالات که به ارائه روش هایی جهت بررسی راندمان و رفتار دستکش ها در مواجهه با نانوذرات می پردازند ، معذلک در برخی مطالعات نتایج متناقض مشاهده گردید. علت این عدم هم‎خوانی را می‎توان به استفاده از نانوذرات غیر یکسان (نقره، دی اکسید تیتانیوم، طلا و پلاتین)، تفاوت در نوع محلول‎های به‎کار رفته (آب، پروپیلن گلیکول، اتیلن گلیکول و..)، عدم در نظر گرفتن مدت زمان مناسب برای انجام تست‎ها، انواع تست‌های انجام شده و سایر متغییرها نسبت داد.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه مروری نشان داد که درخصوص میزان اثربخشی روش‌های حفاظتی مورد استفاده در مواجهه با نانوذرات پودری یا کلوئیدی عدم قطعیت‎های زیادی وجود دارد. بنابراین تدوین یک دستورالعمل کاربردی دقیق و معتبر مبتنی بر شواهد علمی برای ارزیابی روش‌های حفاظت پوستی در مواجهه شغلی با نانوذرات مهندسی شده ضروری است.

کلمات کليدی

نانوذرات، مواجهه شغلی، حفاظت پوستی، فناوری نانو

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.