تعیین مقدار ترکیبات فنولی (فنول، ارتوکروزول، پاراکروزول و کلروفنول) با جاذب معدنی سنتز شده به روش میکرو استخراج فاز جامد

علی فیروزی چاهک © ℗, رزاق رحیم پور, علی اکبر علینقی لنگری, دانیال سلیمانی قوژدی, راضیه فیروزی

تعیین مقدار ترکیبات فنولی (فنول، ارتوکروزول، پاراکروزول و کلروفنول) با جاذب معدنی سنتز شده به روش میکرو استخراج فاز جامد

کد: G-35928

نویسندگان: علی فیروزی چاهک © ℗, رزاق رحیم پور, علی اکبر علینقی لنگری, دانیال سلیمانی قوژدی, راضیه فیروزی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

نمونه‌برداری از آلاینده‌های محیط کار نقش بسیار مهمی را در مطالعه آلاینده‌های موجود در محل کار دارد که مشخص‌کننده چگونگی، نوع و لزوم اجرای راهکارهای کنترلی بوده است. مشتقات فنولی به‌عنوان یک گروه عمده از آلاینده‌ها هستند که معمولاً در بسیاری از صنایع به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌شوند و در ساخت موادی چون نایلون، مواد شوینده، آسپرین، پلی اورتان، علف‌کش‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، روان کننده‌ها کاربرد دارند.

روش کار

در این مطالعه، نانو کامپوزیت HAP در آزمایشگاه سنتز گردید و پس از بررسی مشخصات فیزیکی- شیمیایی آن با میکروسکوپ الکترونی روبشی، پراش اشعه ایکس ، دستگاه فوریه FTIR در تله سوزنی(نیدل اسپاینال نخاعی گیج22 با قطر بیرونی 0.71mm و طول 90 میلی متر) انباشته شد. از یک فلاسک سه دهانه با حجم 250 میلی لیتر به منظور نمونه برداری از فنولی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تولید غلظت های مختلف از آنالیت ها، ابتدا هرسه دهانه فلاسک شیشه ای بسته شد و بین 0.5-10 میلی گرم از هر یک از آنالیت ها در زمان های مختلف در اتاقک قرار گرفتند. پس از قرار دادن محفظه بر روی هیتر در دمای 80 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه، نمونه برداری آغاز میشد کارایی تله سوزنی انباشته شده با HAP در نمونه‌برداری و آنالیز ترکیبات فنولی نظیر فنول، ارتوکروزول، پاراکروزول و کلروفنول موردبررسی قرار گرفت. سپس تأثیر پارامترهای واجذب شامل دما و زمان واجذب بر عملکرد نمونه‌بردار و اثر حافظه موردبررسی قرار گرفت.

یافته‌ها

تأثیر دو پارامتر دما و مدت زمان مورد نیاز جهت واجذب آنالیت ها از روی سطح جاذب در نمونه بردار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آنالیز، بیان‌کننده آن است که افزایش دمای واجذب تا280 درجه سانتی‌گراد باعث افزایش کارایی واجذب آنالیت ها از جاذب درون نمونه بردار تله سوزنی شده است. درحالی‌که افزایش بیشتر در دمای واجذب سبب کاهش عملکرد واجذب حرارتی آنالیت ها شده است. برای آنالیت های مورد بررسی LOD بین 0.001-0.002 و LOQ بین 0.051 تا 0.021 نانو گرم بر میلی لیتر بدست آمد که نشان دهنده حساسیت بالای روش پیشنهادی می باشد. با نگهداری نیدل ها در دمای 4 درجه سانتیگراد، بعد از 60 روز در مقدار آنالیت ها تغییر قابل توجهی مشاهده نشد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد بین نتایج حاصل از نمونه برداری با NTD: nHA-PANI با XAD-2 (روش استاندارد NIOSH5115) همبستگی بالایی (R2=0.98) دیده شد . سرانجام ، روش NTD-GC-FID پیشنهادی، با موفقیت برای استخراج ترکیبات فنولی و تعیین در نمونه های فیلدی به کار گرفته شد.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج تحقیق حاضر ،جاذب پیشنهادی دارای ظرفیت جذب و محدوده خطی بالایی می باشد .همچنین ، مقایسه روشهای NIOSH و NTD نشان داد که روش NTD برای نمونه برداری و آنالیز ترکیبات فنولی در هوا مناسب تر است و دارای قابلیت تکرارپذیری و حساسیت بالاتری می باشد و میتوان در نمونه های واقعی به کار گرفت.

کلمات کليدی

دستگاه تله سوزنی، جاذب هیدروکسی آپاتیت، ترکیبات فنولی ، روش

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.