Determination of occupational hazards among elderly farmers with emphasis on musculoskeletal disorders

علی درونکلایی, سمانه پورهادی, آرام تیرگر © ℗

Determination of occupational hazards among elderly farmers with emphasis on musculoskeletal disorders

Code: G-96412

Authors: علی درونکلایی, سمانه پورهادی, آرام تیرگر © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

پدیده سالمندی جمعیت در ایران در حال تحقق است. در نتیجه عوامل مختلف هر ساله بر تعداد سالمندان شاغل در این حرفه افزوده می شود. با توجه به استعداد بالای آسیب پذیری این گروه و از سویی محدود بودن مطالعات انجام شده در این گروه سنی و شغلی، در این مطالعه به تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و مولفه های فردی موثر بر آن در سالمندان کشاورز مرد شهرستان بابل پرداختیم.

Method

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی است که طی سال 1400 به در میان گروهی از کشاورزان سالمند ساکن روستاهای حومه شهرستان بابل به اجرا در آمد. حجم نمونه با استفاده از روش آماری کوکران 360 نفر محاسبه شد که در ابتدا به صورت سهمیه ای و در ادامه به صورت در دسترس از میان سالمند مرد کشاورز و واجد شرایط انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته ، فرم مشخصات آنتروپومتریک و پرسشنامه استاندارد نوردیک بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با اسـتفاده از نـرم افـزار 22 SPSS و شاخصهاي آماري توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد و ...)و تحلیلی (کای اسکوئر) انجام شد. سطح معنـی داري در ایـن مطالعـه 05/0 در نظر گرفته شد.

Results

با توجه به یافته های حاصل از چردازش داده ها، طی 12 ماه گذشته، 4/77 درصد از سالمندان حداقل از یک ناراحتی، درد و شکایت در یکی از نقاط سیستم اسکلتی عضلانی شکایت داشتند. شایعترین شکایت از درد و ناراحتی طی 12 ماه گذشته مربوط به کمر با فراوانی 58 درصد، زانو با فراوانی تقریبی 57 درصد و پس از آن مچ دست با فراوانی 35 درصد بود. ارتباط معناداری بین شیوع درد و ناراحتی طی 12 ماه گذشته با سطح تحصیلات، محل سکونت، استفاده از ادوات کشاورزی و انجام فعالیت های بدنی وجود داشت (05/0p). البته شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی ببا توجه به گروه های سنی، BMI، تعداد فرزندان، و وسعت زمین کشاورزی از تفاوت آماری معنی داری با یکدیگر برخوردار نبودند.

Conclusion

شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در کشاورزان بالا بود، متغیرهای سطح سواد، دارا بودن ادوات کشاورزی و انجام فعالیت های بدنی از جمله عوامل موثر بر شیوع این نوع اختلالات بودند. پیشنهاد می شود با ارائه آموزش های نحوه صحیح انجام کار، استفاده از ادوات ارگونومیک، مکانیزه نمودن برخی از فعالیت های کشاورزی، و همچنین برنامه ریزی برای استراحت در بین انجام فعالیت ها، تا حد امکان از وقوع اختلالات اسکلتی-عضلانی پیشگیری نمود.

Keywords

شیوع، اختلالات اسکلتی- عضلانی، سالمندان، کشاورز

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.