تعیین مقدار آفت‌کش‌های آلی کلر (هگزاکلروبنزن، آلدرین، آلفا کلردان، دیلدرین و ایزومرهای DDT) با دستگاه تله سوزنی (NTD) پک شده با چارچوب فلزی-آلی MIL-100 (Fe)

علی فیروزی چاهک © ℗, شیوا سوری, حجت کاکایی, علی محمد عباسی, راضیه فیروزی, دانیال سلیمانی قوژدی

تعیین مقدار آفت‌کش‌های آلی کلر (هگزاکلروبنزن، آلدرین، آلفا کلردان، دیلدرین و ایزومرهای DDT) با دستگاه تله سوزنی (NTD) پک شده با چارچوب فلزی-آلی MIL-100 (Fe)

کد: G-26157

نویسندگان: علی فیروزی چاهک © ℗, شیوا سوری, حجت کاکایی, علی محمد عباسی, راضیه فیروزی, دانیال سلیمانی قوژدی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آلاینده های آلی در چرخه اکوسیستم و محل کار می توانند تهدیدی برای سلامت انسان و حیوانات باشند . یکی از این آلاینده‌ها، آفت‌کش‌های کلر آلی (OCPs) است که در صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی استفاده می‌شود. اگرچه استفاده از این مواد خطرناک به دلیل ماندگاری زیاد و خواص تجمعی آنها در محیط تا حدودی محدود است، اما به دلیل ارزان بودن، کارایی و نتایج قابل اعتماد، هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه

روش کار

این مطالعه توسعه دستگاه تله سوزنی (NTD) پک شده با چارچوب فلزی-آلی MIL-100 (Fe) برای استخراج آفت‌کش‌های آلی کلر (هگزاکلروبنزن، آلدرین، آلفا کلردان، دیلدرین و ایزومرهای DDT) را برای اولین بار در هوا ارائه می‌کند. مشخصات MIL-100 (Fe) سنتز شده توسط طیف‌سنجی فروسرخ انتقال فوریه (FT-IR)، پراش پرتو ایکس (XRD)، میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی (FE-SEM)، طیف‌سنجی پراکنده انرژی (EDS) و عنصری شناسایی شد. تکنیک های بهینه سازی پارامترهای نمونه برداری و واجذب مانند رطوبت، زمان و دما با روش سطح پاسخ (RSM) انجام شد. همچنین اثر حافظه، قابلیت نگه‌داری آنالیت های نمونه‌برداری، قابلیت تکرارپذیری و بازتولید، راندمان استخراج،حد آشکار سازی،حد تجزیه کمی و حجم گذر شکست نیز مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری و آنالیز آفت کش های آلی کلر در شرایط مختلف در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد و سپس در مطالعه میدانی برای نمونه های واقعی هوا مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها

بیشترین پاسخ در دمای واجذب 280 درجه سانتی گراد و زمان واجذب 5 دقیقه به دست آمد. دما و رطوبت محل نمونه برداری روی 30 درجه سانتی گراد و 25 درصد تنظیم شد. علاوه بر این، حد تشخیص (LOD) و حد تشخیص کمی (LOQ) برای آنالیت های هدف به ترتیب در محدوده 0.04-0.41 میکروگرم بر متر مکعب و 0.21-1.82 میکروگرم بر متر مکعب تعیین شد. نتایج نشان داد که با افزایش زمان نمونه برداری تا 8 ساعت، مساحت سطح زیر منحنی آنالیتها افزایش یافته اما BTV مشاهده نشد. علاوه بر این، از نقطه نظر زمان نگه داری، هیچ تغییر قابل توجهی در آنالیت ها پس از 6 روز نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد مشاهده نشد. همچنین نتایج این مطالعه همبستگی بالایی (9882/0=R2) را بین نتایج روش پیشنهادی با روش استاندارد NIOSH نشان داد

نتیجه‌گیری

کارایی روش NTD: MIL-101Fe بعد از بهینه سازی، با روشهای استاندارد مقایسه شد. نتایج نشان داده اند که این وسیله قابل استفاده مجدد، ارزان و سریع است و برخلاف روش های استاندارد نیاز به آماده سازی نمونه و مصرف حلال های سمی و خطرناک ندارد. با حدود تشخیص و حدود کمی قابل قبول، می توانند یک تکنیک قدرتمند برای ارزیابی مواجهه شغلی کشاورزان با سموم ارگانوکلره در هوا فراهم کنند.

کلمات کليدی

دستگاه تله سوزنی، چارچوب فلزی-آلی، سموم ارگانوکلره ، روش سطح

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.