تعیین تاثیر روش‌های مختلف ضدعفونی بر فاکتورکیفیت، کارایی و افت فشار ماسک‌های N95 جهت استفاده مجدد از آن‌ها

ادریس سلطانی ℗, فرشید قربانی شهنا, مریم کریمی, نگار صفرپور خطبه‌سرا, مجید حبیبی‌محرز ©, مهدی اصغری کاشف, زهره کرمی

تعیین تاثیر روش‌های مختلف ضدعفونی بر فاکتورکیفیت، کارایی و افت فشار ماسک‌های N95 جهت استفاده مجدد از آن‌ها

کد: G-84501

نویسندگان: ادریس سلطانی ℗, فرشید قربانی شهنا, مریم کریمی, نگار صفرپور خطبه‌سرا, مجید حبیبی‌محرز ©, مهدی اصغری کاشف, زهره کرمی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

همه‌گیری ویروس‌کرونا در جوامع‌مختلف به دلیل میزان بالای انتقال‌بیماری، استفاده از تجهیزات حفاظت‌فردی را توسط پرسنل بهداشتی‌و‌درمانی و سایر اعضای جامعه به امری مهم بدل نموده است. دسترسی به تجهیزات‌حفاظت فردی به ویژه ماسک های تنفسی در نتیجه درگیرشدن سریع همه‌ی کشورها با این بیماری دشوار وکمبود آن مشکل اساسی محسوب می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر روش‌های مختلف ضدعفونی بر فاکتورکیفیت، افت فشار و کارایی ماسک های N95 مورد استفاده کادر‌درمان انجام شد.

روش کار

در مطالعه‌ی حاضر 7 مدل ماسک N95 مورد استفاده توسط کادر درمان انتخاب و برای بررسی به مطالعه وارد شدند. جهت ضدعفونی ماسک ها روش های ضدعفونی توصیه شده توسط NIOSH شامل روش‌ های گرمایی، اتوکلاو، پرتو فرابنفش، غوطه‌وری در الکل 70 درصد و روش غوطه‌ وری در هیپوکلریت سدیم ضدعفونی مورد استقاده قرار گرفت. در شروع کار افت‌فشار اولیه و کارایی هر ماسک قبل از ضدعفونی و پس از آن با استفاده از سیستم تست بررسی شد. فاکتور کیفیت شاخص مناسبی برای مقایسه کیفیت ماسک ها محسوب می شود زیرا نشان می دهد که علاوه بر کارایی فیلتراسیون ذرات، افت فشار نیز در تعیین کیفیت ماسک مهم است. در این پژوهش مقادیر فاکتور کیفیت با تقسیم کارایی بر افت‌ فشار تعیین گردید.

یافته‌ها

بر اساس نتایج حاصل از مطالعه، ضدعفونی ماسک ها با روش های گرمایی، تابش فرابنفش،اتوکلاو، غوطه‌وری در هیپوکلریت سدیم و غوطه‌وری در الکل 70 درصد به ترتیب کارایی را به میزان 92/3، 11/8، 82/9، 59/و 99/19 درصد کاهش، افت فشار را به ترتیب به میزان 09/2، 91/3، 25/4، 29/7 و 14/224 پاسکال تغییر و فاکتورکیفیت را به ترتیب 49/0، 47/10، 01/1، 30/11 و 74/35 درصد تغییر می‌دهد. به طور کلی پس از انجام ضدعفونی مقادیر کارایی و فاکتورکیفیت در همه‌ی روش‌های مورد بررسی کاهش و افت فشار نیز در همه‌ی روش‌ها جز غوطه‌وری در الکل 70 درصد پس از ضدعفونی کاهش یافت. همچنین در حالی که کارایی استاندارد ماسک های N95 حداقل بایستی 95 درصد باشد، در 5 گروه از ماسک‌های مورد بررسی کارایی ماسک‌ها کمتر از 95 درصد بود که بیانگر اهمیت اطمینان از کارایی مناسب قبل از خرید و استفاده از ماسک می‌باشد.

نتیجه‌گیری

براساس نتایج حاصل از مطالعه انجام ضدعفونی ماسک‌های N95 با استفاده از روش گرمایی به دلیل تاثیر کمتر بر روی افت‌فشار و کارایی روشی مطمئن جهت ضدعفونی ماسک های N95 می‌باشد و به عنوان بهترین روش ضدعفونی ماسک‌ها انتخاب شد. به علاوه روش غوطه‌وری در الکل 70 درصد به دلیل تاثیر منفی بر روی کارایی و افت فشار و همچنین تخریب ساختار ماسک به عنوان بدترین روش ضدعفونی انتخاب شد.

کلمات کليدی

ویروس کرونا، ضدعفونی، ماسک حفاظت تنفسی، کادر‌درمان

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.