ارائه رویکردی جامع جهت اولویت بندی لایه های کنترلی مخازن پتروشیمی

فریدون لعل © ℗, مصطفی پویاکیان

ارائه رویکردی جامع جهت اولویت بندی لایه های کنترلی مخازن پتروشیمی

کد: G-90815

نویسندگان: فریدون لعل © ℗, مصطفی پویاکیان

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

صنایع پتروشیمی، صنایعی با پتانسیل خطراتی شامل انفجار، آتش سوزی و نشت مواد سمی می باشد. برای پیشگیری و به حداقل رساندن نشت مواد و عواقب احتمالی آن، باید تلاش¬های زیادی برای افزایش ایمنی و اولویت بندی اقدامات صورت گیرد. لذا این مطالعه قصد دارد با استفاده از تئوری هندرشات، روش بهترین-بدترین (BWM) و تاپسیس فازی، اقدامات کنترلی را قبل و بعد از سناریوی نشت، جهت کاهش احتمال نشت یا اثرات آن اولویت بندی نماید.

روش کار

در این مطالعه دو لایه حفاظتی پیشگیرانه و واکنشی به ترتیب قبل و بعد از نشت مخازن انتخاب شد. سپس معیار ها و گزینه ها برای انجام تاپسیس فازی و یافتن بهترین گزینه بر اساس بررسی متون و رویکرد هندرشات انتخاب شد. سپس مدل بهینه ¬سازی غیر خطی مساله تشکیل شد. در ادامه مطابق روش رضایی ، Guo و Zhao ، مدل خطی روش BWM فازی تشکیل شد و توسط نرم افزار Lingo 17 حل گردید و معیارها پس از محاسبه نرخ ناسازگاری، وزن دهی شد. سپس پرسشنامه تاپسیس فازی و مقایسات زوجی با طیف 5 تایی فازی در اختیار گروه خبره قرار گرفت و سپس شاخص شباهت و رتبه بندی گزینه ها در دو حالت قبل و بعد از سناریوی اصلی انجام پذیرفت.

یافته‌ها

در این مطالعه 5 معیار و 4 گزینه اصلی در قالب استراتژی های ایمنی فرآیندی ارائه گردید. در اولین گام روش بهترین بدترین با استفاده از نظرات خبرگان پژوهش ابتدا، با اهمیت¬ترین (بهترین) و کم¬اهمیت¬ترین (بدترین) شاخص مشخص شد که به¬ترتیب شامل معیارهای قابلیت اطمینان (C1) و هزینه سرمایه گذاری (C2) بود. وزن خبرگان مطالعه برابر با 25/0 بود. بنابراین فاکتور وزن تاثیری بر نتایج نداشت. نتایج نشان داد مقدار مجهول ξ که همان شاخص سازگاری است، برابر با 47/7 بود. نتایج BWM فازی نشان داد که شاخص قابلیت اطمینان با وزن 3727/0 رتبه اول را کسب کرده است. در این مطالعه، نرخ ناسازگاری ( (ξ ̃*)/ξ ) برابر با 040/0 محاسبه شد. استراتژی ایمنی ذاتی (0.899) و ایمنی غیرفعال (0.767) نیز رتبه اول را به ترتیب قبل و بعد از نشت مخازن کسب کردند.

نتیجه‌گیری

استفاده از روش BWM فازی منجر به مقایسات زوجی کمتر و در عین حال مقایسه های استوارتر گردید. با توجه به وقوع حوادث فرآیندی، به صورت زنجیره ای، اتکای صرف به ویژگی های طراحی ذاتا ایمن در سیستم منطقی نمی باشد. اصولا گرچه استراتژی های ذاتی و غیرفعال معتبرتر و سخت گیرتر هستند، اما عناصر همه استراتژی ها برای یک برنامه جامع مدیریت ایمنی فرآیند لازم و ضروری است.

کلمات کليدی

BWM فازی ، اولویت بندی، لایه های کنترل، مخزن، پتروشیمی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.