تعیین مقدار هیدروکربن های هالوژنه در نمونه های آبی به روش فضای فوقانی دینامیک بوسیله تله سوزنی پرشده با جاذب NI-ZN-MOF

رزاق رحیم پور, علی فیروزی چاهک © ℗, علی اکبر علینقی لنگری, دانیال سلیمانی قوژدی, راضیه فیروزی

تعیین مقدار هیدروکربن های هالوژنه در نمونه های آبی به روش فضای فوقانی دینامیک بوسیله تله سوزنی پرشده با جاذب NI-ZN-MOF

کد: G-97104

نویسندگان: رزاق رحیم پور, علی فیروزی چاهک © ℗, علی اکبر علینقی لنگری, دانیال سلیمانی قوژدی, راضیه فیروزی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

هيدروكربنه هالوژنه يكي از گروه هاي بزرگ ترکیبات فرار هستند كه كاربرد وسيعي در صنعت و ساير موارد غير صنعتي دارند. یکی از ایرادات مهم جاذب های چارچوب فلزی آلی، عدم پایداری شان در شرایط رطوبی بالا می باشد. در مطالعات مختلف این مشکل را با به کارگیری چند کاتیون فلزی به جای یک کاتیون در ساختارهای چارجوب فلزی آلی حل کردند.

روش کار

۵ میلی لیتر محلول حاوی آنالیت با غلظت 25 میکروگرم در میلی لیتر در ویال های شیشه ای ۱۰ میلی لیتری با درپوش هایی از جنس پلی تترا فلوئورواتن (PTFE) ريخته شد. پس از اضافه کردن مقادیر مختلف سدیم کلرید ، در پوش ویال کاملا بسته شده و ویال بر روی Hot Plate قرار گرفت. در این تحقیق جاذب دو کاتیونی NI-ZN-MOF در آزمایشگاه سنتز نموده و پس از بررسی مشخصات فیزیکی- شیمیایی با میکروسکوپ الکترونی روبشی، پراش اشعه ایکس ، دستگاه فوریه IR در نیدل انباشته شده و جهت استخراج و تجزیه هیدروکربن های هالوژنه در نمونه های ادرار به روش فضای فوقانی در دو فاز آزمایشگاهی و فیلدی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت . تأثیر پارامترهای استخراج نظیر دما، زمان و میزان نمک ، پارامترهای واجذب شامل دما و زمان واجذب بر عملکرد نمونه بردارها با روش سطح پاسخ مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اثر حافظه، قابلیت نگه‌داری آنالیت های نمونه‌برداری، قابلیت تکرارپذیری و بازتولید، راندمان استخراج،حد آشکار سازی،حد تجزیه کمی و حجم گذر شکست نیز مورد بررسی قرار گرفت

یافته‌ها

نتایج استخراج و آنالیز ترکیبات هالوژنه ادراری نشان داد که دما و زمان بهینه استخراج و همچنین میزان نمک به ترتیب در گستره56 درجه سانتی‌گراد، 30 دقیقه و 5.5% حاصل شد. همچنین دما و زمان بهینه جهت واجذب این ترکیبات به ترتیب 350 درجه سانتی‌گراد و 8 دقیقه می‌باشد. نتایج عملکرد تجزیه‌ای تله سوزنی حاوی جاذب پیشنهادی نشان داد LOD در گستره ng.L-1 02/1-1/1، LOQ در گستره ng.L-1 4/2-01/2 و تکرارپذیری و قابلت باز تولید (که به‌صورت انحراف معیار استاندارد نسبی بیان می‌شود) برای این تکنیک به ترتیب در گستره 8/4-5/1% و 2/8-9/4% به دست آمد. درصد بازیافت جهت بررسی زمان ماندگاری آنالیت پس از گذشت 10 روز از زمان نمونه‌برداری در دمای 4 درجه سانتی گراد در گستره 97-95% به دست آمد.

نتیجه‌گیری

نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان داد که تکنیک استخراج تله سوزنی با جاذب پیشنهادی در مقایسه با سایر روشه های مرسوم حساسیت بالایی داشته، مقرون‌به‌صرفه بوده و مدت‌زمان کمتری برای آماده‌سازی و آنالیز نیاز دارد؛ بنابراین می توان از این روش برای استخراج و آنالیز هیدروکربن های هالوژنه فضای فوقانی نمونه های ادرار در پایش بیولوژیک استفاده کرد.

کلمات کليدی

دستگاه تله سوزنی، جاذب دو کاتیونی چارچوب فلزی-آلی، ترکیبات آلی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.