بررسی ارتباط بین آزردگی صوتی و استرس شغلی کارکنان یکی از بنادر جنوب ایران

دکتر مهدی بهجتی اردکانی © ℗, دکتر مهدی زارع , مهندس زهرا علمیرادی

بررسی ارتباط بین آزردگی صوتی و استرس شغلی کارکنان یکی از بنادر جنوب ایران

کد: G-80654

نویسندگان: دکتر مهدی بهجتی اردکانی © ℗, دکتر مهدی زارع , مهندس زهرا علمیرادی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

صدا از عوامل زیان آور محیط کار است که سلامت جسمی و روانی کارگران را تهدید می¬کند. آزاردهندگی صوتی یکی از اثرات منفی صدا و شایعترین پاسخ ذهنی به آن است. احتمالا آزردگی صدا یکی از عوامل بروز یا تشدید استرس شغلی است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین آزردگی صوتی و استرش شغلی در کارکنان یکی از بنادر جنوب کشور بود.

روش کار

این مطالعه توصیفی - تحلیلی در یکی از بنادر جنوب کشور ایران در سال 1401 انجام شد. از پرسشنامه استرس شغلی موسسه ایمنی و سلامت انگلستان و آزار دهندگی صوت ISO 15666 برای ارزیابی استرس شغلی و آزردگی صوتی استفاده شد. پرسشنامه استرش شغلی دارای 35 سوال با هفت حیطه نیاز (تقاضا) ، کنترل ، حمایت همکاران ، حمایت مدیریت ، روابط، نقش و تغییر بود. اعتبار کلی این پرسشنامه از روش الفای کرونباخ و دونیمه کردن به ترتیب 0.75 و 0.65 گزارش شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و آزمون‌های آماری تی، کای اسکوئر، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون آنالیز شد. . . . . . . . . . . . .. . .

یافته‌ها

در این مطالعه 70 نفر از کارگران یکی از بنادر با میانگین سن 6.78 ± 39.37 سال شرکت کردند. 73.2 در صد از کارگران در معرض استرس شغلی بودند. متغیرهای سن ، نوبت کاری ، وضعیت تاهل و آزردگی صوتی ارتباط معنی داری با استرس شغلی نشان داشتند (0.05 P) . ضریب همبستگی آزردگی با امیتاز کل استرس شغلی ، بعد روابط و بعد نیاز به ترتیب 0.318، 0.365 و 0.498 بود (0.05 P) . بر اساس نتایج آنالیز رگرسیون خطی، آزردگی صوتی با ضریب 1.36 به طور معنی داری پیش بینی کننده استرس شغلی بود (.0.05 p). . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. .

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج این مطالعه آزردگی صوتی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر استرس شغلی می باشد. سر و صدا باعث ایجاد آزردگی صوتی و در نتیجه افزایش استرس شغلی کارکنان می شود. کنترل های مهندسی و مدیریتی صدا در محیط کار به عنوان راهکاری برای کاهش استرس شغلی و افزایش بهره وری توصیه می شود.

کلمات کليدی

آزردگی صوتی، آلودگی صوتی ، استرس شغلی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.