ارزیابی ریسک اثرات سلامتی بخارات BTEX به روش کمی در مشاغل مختلف یک صنعت پتروشیمی

علی کریمی, فریده گلبابایی, فاطمه فصیح رامندی ℗, یاسر حاج حیدری ورنوسفادرانی ©, نفیسه نصیرزاده, محمدجواد شیخ مظفری

ارزیابی ریسک اثرات سلامتی بخارات BTEX به روش کمی در مشاغل مختلف یک صنعت پتروشیمی

کد: G-82954

نویسندگان: علی کریمی, فریده گلبابایی, فاطمه فصیح رامندی ℗, یاسر حاج حیدری ورنوسفادرانی ©, نفیسه نصیرزاده, محمدجواد شیخ مظفری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

ترکیبات شیمیایی مختلفی در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می¬گیرند، که یکی از آن¬ها، ترکیبات BTEX می¬باشند. با توجه به اثرات مخرب این ترکیبات بر سلامت شاغلین و نیز نقش مهم صنایع پتروشیمی در پویایی اقتصاد کشور، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مواجهه شغلی با بخارات BTEX و تعیین سطح ریسک اثرات سلامتی آن¬ به روش کمی در کارکنان یک صنعت پتروشیمی صورت گرفت.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که بصورت مقطعی در یکی از صنایع پتروشیمی استان اصفهان انجام پذیرفت. در ابتدا طی یک بازدید اولیه، فرآیند تولید شرکت پتروشیمی مورد نظر، مطالعه شده و اطلاعات لازم جهت تدوین استراتژی نمونه برداری گردآوری شد. در مرحله بعد گروههای شغلی مستقر در شرکت پتروشیمی تحت مطالعه، از نظر عوامل موثر بر میزان مواجهه گروه¬بندی شده و سطح بحرانیت آن¬ها مشخص شد. سپس حجم نمونه (150 نمونه) مشخص و بر اساس متد NIOSH-1501 نمونه برداری و تجزیه آلاینده¬ها انجام شد. برای انجام این کار از لوله¬های جاذب ذغال فعال و دستگاه گاز کروماتوگرافی با آشکارساز FID استفاده شد. جهت ارزشیابی نتایج و قضاوت نهایی در مورد غلظت آلاینده ها مقادیر تراکم تصحیح شده، خطاهای نمونه برداری و مقادیر مجاز تعیین گردید. سپس به منظور ارزیابی اثرات سلامتی بخارات BTEX در گروه های شغلی مختلف از داده¬های ارائه شده توسط Integrated Risk Information System (IRIS- EPA)استفاده گردید. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-V25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها

متوسط وزنی-زمانی (TWA) مواجهه افراد با ماده بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن به ترتیب 1440/0، 052/0، 0891/0 و 0600/0 بود. میانه¬ی شاخص خطر (HQ) در بین کلیه¬ی افراد مورد مطالعه برای بنزن (001/0) 399/0 و برای سایر ترکیبات صفر محاسبه گردید. بر اساس داده¬های مذکور ریسک عوارض غیر سرطان¬زایی ترکیبات BTEX در تمامی واحدها در حد قابل قبول بود. در حالی که میانه¬ی شاخص سرطان¬زایی طول عمر (ELCR) برای ماده¬ی بنزن در بین کلیه¬ی افراد مورد مطالعه (000041/0) 00177/0 بوده و مشخص گردید تمامی افراد مورد مطالعه بر اساس توصیه¬ی سازمان جهانی بهداشت در محدوده¬ی ریسک سرطان زایی قطعی قرار دارند. بیش‌ترین ریسک عوارض بهداشتی برای ماده¬¬¬ی بنزن مربوط به واحد HSE با میانه¬ی HQ=0.612 و دامنه¬ی میان چارکی IQR=1.80، برای ماده¬ی تولوئن مربوط به واحد PBL با میانه¬ی HQ=0.228 و دامنه¬ی میان چارکی IQR=0.000، برای ماده¬ی اتیل بنزن مربوط به واحد تعمیرات مکانیک با میانه¬ی HQ=0.218 و دامنه¬ی میان چارکی IQR=1.28 و برای ماده¬¬ی زایلن مربوط به واحد نیروگاه با میانه¬ی HQ=0.004 و دامنه¬ی میان چارکی IQR=0.00 بود.

نتیجه‌گیری

براساس نتایج میانه¬ی حد بالای مواجهه با ترکیبات BTEX در تمامی واحدها کمتر از حد مجاز OEL ایران بود در حالی که میانه¬ی ریسک سرطان‌زایی بنزن در تمامی واحدها بالاتر از حدود مجاز WHO و EPA بود. همچنین میانه¬ی عوارض غیرسرطان¬زایی ترکیبات BTEX در تمامی واحدها کمتر از حد مجاز بود. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد نهادهای قانون¬گذار جهت نظارت بر مواجهه کارکنان، از نتایج ارزیابی ریسک سرطان‌زایی و غیرسرطان‌زایی ترکیبات در کنار حدود مجاز استفاده نمایند.

کلمات کليدی

بخارات BTEX ، اثرات سلامتی، پتروشیمی، بهداشت حرفه¬ای

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.