Studying the status and criteria for selecting respiratory protection equipment in Tehran industries

فاطمه فصیح رامندی ℗, فریده گلبابایی ©, محمدرضا منظم اسماعیل¬پور, هادی شکیبیان, سید محمد اسدزاده

Studying the status and criteria for selecting respiratory protection equipment in Tehran industries

Code: G-48365

Authors: فاطمه فصیح رامندی ℗, فریده گلبابایی ©, محمدرضا منظم اسماعیل¬پور, هادی شکیبیان, سید محمد اسدزاده

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Chemical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

تجهیزات حفاظت تنفسی بعنوان نزدیک¬ترین لایه حفاظتی کارکنان، یک جزء ضروری در هر برنامه بهداشت حرفه¬ای و ایمنی محیط کار می-باشند. این تجهیزات با هدف کاهش مواجهات آسیب¬رسان و محدود کردن خطرات شغلی و بعنوان موانع فیزیکی بین خطرات و کارکنان مورد استفاده قرار می¬گیرند. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت و معیارهای مدنظر در انتخاب تجهیزات حفاظت تنفسی در صنایع استان تهران انجام شد.

Method

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی (سال 1401) بوده که جامعه آماری آن، کارشناسان و متخصصان ایمنی و بهداشت حرفه¬ای شاغل در صنایع و کارگاه¬های تولیدی استان تهران (حجم نمونه400 نفر) بودند. ابزار گردآوری داده¬ها در مطالعه حاضر چک لیست و پرسشنامه محقق¬ساخته، با هدف آگاهی از وضعیت و معیارهای لحاظ شده در انتخاب تجهیزات حفاظت تنفسی بوده است. ابزار مربوطه بصورت نسخه فیزیکی و تحت وب در بستر PorsLine تهیه و لینک آن از طریق فضای مجازی در اختیار جامعه هدف قرار داده شد. چک¬لیست حاوی یک سری سوالات جمعیت شناختی و تخصصی و پرسشنامه¬¬ حاوی یک سوال باز در مورد معیارهای انتخاب تجهیزات حفاظت تنفسی بود. از کارشناسان و متخصصان درخواست شد به این سوال بصورت تشریحی پاسخ داده و معیارهایی که در واحد صنعتی/تولیدی تحت نظر آن¬ها طی 2 سال اخیر بعنوان ملاک تصمیم¬گیری برای خرید یک تجهیز حفاظت تنفسی در نظر گرفته می¬شود، را در پرسشنامه بیان نمایند. پس از تکمیل پرسشنامه، آنالیز آماری اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS-v21 و Excel-2016 انجام شد.

Results

بررسی مشخصات دموگرافیک شرکت¬کنندگان در مطالعه نشان داد که، میانگین سن افراد 6/38 سال، سابقه کار 7/11 سال، 5/61% شرکت-کنندگان مرد، 3/68% دارای مدرک کارشناسی و 71% دانش¬آموخته رشته مهندسی بهداشت حرفه¬ای بودند. بررسی معیارهای انتخاب تجهیزات حفاظت تنفسی نشان داد که در مجموع 27 معیار از سوی شرکت¬کنندگان عنوان شده که مواردی چون نوع و غلظت آلاینده¬های تنفسی، کیفیت و جنس اجزاء تشکیل¬دهنده، قیمت تجهیزات، کارایی فیلتراسیون، تطابق با استانداردها و الزامات قانونی، اعتبار شرکت سازنده، سهولت و راحتی استفاده¬کنندگان، تطابق با ابعاد آنتروپومتریک، طول عمر تجهیزات، مشخصات ظاهری و شرایط محیطی از جمله معیارهای عنوان شده بودند. بررسی فراوانی معیارها نشان داد که 58% از شرکت¬کنندگان تنها یک یا دو معیار و فقط 7% از افراد بیش از 4 معیار و حداکثر تا 8 معیار را در پرسشنامه معیارهای انتخاب مطرح نموده بودند. همچنین مشخص شد که به ترتیب 3/48% و 5/42% از کارشناسان رضایت کافی از کیفیت و تعداد تجهیزات حفاظت تنفسی موجود در محیط کار خود نداشته و تنها 8/43% از افراد مسئولیت تهیه/تایید تجهیزات حفاظت تنفسی را برعهده داشتند.

Conclusion

معیارهای مختلفی جهت انتخاب تجهیزات حفاظت تنفسی مطرح بوده که برای انتخاب درست این تجهیزات می¬بایست همگی یا اغلب آن¬ها مد نظر قرار گیرند. نتایج این مطالعه نشان داد که مساله انتخاب تجهیزات حفاظت تنفسی و بررسی وضعیت آن در محیط کار صنایع استان تهران نیازمند توجه بیشتر و اتخاذ راهکارهایی جهت لحاظ کردن همزمان کلیه معیارهای مهم و اساسی در انتخاب تجهیزات حفاظت تنفسی بر اساس نیازمندی¬های شغل یا وظیفه می¬باشد.

Keywords

تجهیزات حفاظت تنفسی، بهداشت حرفه¬ای، ایمنی، ماسک و رسپیراتور

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.