تاثیر لباس آتش نشانی و جلیقه خنک کننده بر شاخص های استرین حرارتی و عملکرد شناختی در شرایط گرم آزمایشگاهی

رضا خوشکلام ℗, حبیب اله دهقان ©, احسان اله حبیبی

تاثیر لباس آتش نشانی و جلیقه خنک کننده بر شاخص های استرین حرارتی و عملکرد شناختی در شرایط گرم آزمایشگاهی

کد: G-86719

نویسندگان: رضا خوشکلام ℗, حبیب اله دهقان ©, احسان اله حبیبی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

به منظور کنتـرل فشـار گرمـایی و حفـظ سـلامت کـارگران در محـیط هـا ي گـرم مـی توان از روشهاي مختلف فنی، مدیریتی و وسایل حفاظت فردي استفاده نمـود . یکی از وسایل حفاظت فردی به منظور جلوگیری از ایجاد تنش های حرارتی، استفاده از جلیقه های خنک کننده می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان کارایی جلیقه های کننده آیس ژل در هنگام پوشیدن لباس های اتش نشانی انجام شد.

روش کار

این مطالعه بر روی 15 نفر مرد سالم و داوطلب با میانگین و انحراف معیار سنی ۵۳/۲±۲۷/۲۹ سال در اتاقک تنش¬های حرارتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. هر داوطلب 3 مرتبه در آزمایش شرکت نمود: بار اول با لباس معمولی تابستانی (گروه لباس معمولی)، بار دوم با لباس معمولی تابستانی و روی آن لباس آتش نشانی (گروه لباس آتش نشانی ) و بار سوم لباس معمولی تابستانی، جلیقه خنک کننده آیس ژل و لباس آتش نشانی ( گروه لباس آتش نشانی و جلیقه خنک کننده) . در هریک از حالات فوق هر داوطلب به مدت 30 دقیقه بر روی تردمیل با سرعت 3 کیلومتر بر ساعت و شیب صفر درصد فعالیت داشت و در حین انجام فعالیت هر 5 دقیقه یک بار پارامترهای فیزیولوژیک و احساسی و در پایان هر مرحله شاخص¬های عملکرد شناختی (درصد توجه، حافظه و پردازش اطلاعات و شاخص استرین گرمایی) اندازه گیری شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که بیشترین و کمترین میانگین ضربان قلب به ترتیب برای گروه استفاده کننده از لباس آتش نشانی(18/98 ضربه بر دقیقه) و گروه استفاده کننده از لباس آتش نشانی و جلیقه ی خنک کننده(41/ 93 ضربه بر دقیقه) بود. بیشترین میانگین دمای دهانی مربوط به گروه با لباس آتش نشانی (°C 88/37) بود در حالی که کمترین مقدار میانگین برای گروه لباس معمولی (°C 74/37) بود (283/0=P). اختلاف میانگین احساس گرمایی بین سه گروه معنادار بود(0001/0P) اختلاف معناداری بین میانگین احساس تعریق گروههای مورد مطالعه مشاهده شد(0001/0P). بیشترین مقدار میانگین دمای سینه در گروه با لباس آتش نشانی (°C 14/35) کمترین مقدار آن برای گروه با لباس آتش نشانی و جلیقه خنک کننده(°C 92/29) بود (0001/0P). میانگین شاخص استرین ادراکی، شاخص احساس گرمایی و شدت تلاش درک شده بین گروه ها از نظر آماری اختلاف معنی دار بود و برای درصد توجه و حافظه و پردازش اطلاعات بین گروه ها از نظر آماری اختلاف معنی دار نبود.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که جلیقه های خنک¬کننده می تواند به عنوان ابزاری مناسب در جهت کاهش تنش های حرارتی وارد بر در هنگام استفاده از لباس اتش نشانی مورد استفاده قرار گیرد به طوری که با استفاده از این جلیقه های خنک کننده می توان شاخص های فیزیولوژیکی استرین گرمایی کاربر را در زمان استفاده از لباس آتش نشانی بهبود داد.

کلمات کليدی

جلیقه خنک کننده، لباس آتش نشانی ، عملکرد شناختی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.