بررسی اثر پوشش سطحی جاذبهای صوتی متخلخل به‌منظور حذف اثرات زیست‌محیطی و تنفسی آنها

مرضیه کاظم پور © ℗, عبدالحمید تاجور

بررسی اثر پوشش سطحی جاذبهای صوتی متخلخل به‌منظور حذف اثرات زیست‌محیطی و تنفسی آنها

کد: G-85703

نویسندگان: مرضیه کاظم پور © ℗, عبدالحمید تاجور

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از مهمترین عوامل زیان آور محیط زیستی و صنعتی سروصدا است. استفاده از مواد جاذب صوت به عنوان یکی ازمؤثرترین راهکارهای کنترل صدا بخصوص اصوات ناشی از بازتابش سطوح مطرح می باشند. یکی از مناسبترین مواد برای کاربرد درجاذب های صوتی منسوجات بی بافت می باشند. در این پژوهش، جهت کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از پخش شدن فیبرهای جاذب‌های متخلخل از پارچه‌های بدون بافت با ضخامت‌های گوناگون و ساختارهای وزنی مختلف استفاده شد.

روش کار

در این بررسی دوازده نمونه پارچه بدون بافت با ضخامتهای از 39/0 الی 74/0 میلیمتری و چگالیهای سطحی 40 تا 100 گرم بر مترمربع روی یک جاذب متخلخل پشم شیشه ثابت استفاده شد. این جنس در دمای پیوسته‌ تا F°200 و منقطع تا F°250 تحمل دمایی دارد. از نظر مقاومت در برابر عوامل فیزیکی در مقابل دمای خشک مقاومت خوب، دمای مرطوب مقاومت ضعیف، ارتعاش مقاومت عالی و کشش مقاومت خوبی دارد. از نظر مقاومت در برابر عوامل شیمیایی در مقابل اسیدهای آلی، معدنی و آلکالیدها مقاومت عالی، در مقابل اکسیداسیون و حلالها مقاومت خوبی دارد. برای نشان دادن سطح زیر نمودار و مقایسه‌ی دقیق‌تر و بهتر میانگین جذب از کمیت فعالیت آکوستیکی برای بسامدهای 12/1 اکتاو باندی و محدوده‌های بسامدی 1600-80 هرتز و 6300-1600 هرتز ، برای حالات مختلف محاسبه و استفاده شد.

یافته‌ها

در مطالعه‌ی کاربردی حاضر نمونه های آماده سازی شده در دستگاه امپدانس تیوب مورد آزمایش واقع شدند. برای هر حالت اندازه‌گیری هر نمونه 10 دقیقه مکث شده و هر حالت سه بار تکرار شد. بدین ترتیب برای هر نمونه در هر وضعیت، شش حالت اندازه‌گیری با جابجا کردن موقعیت میکروفن‌ها انجام گردید. فعالیت آکوستیکی 12 نوع پارچه‌ی بی‌بافت تفاوت چندانی نشان نداد؛ اما نمونه‌ی شماره‌ی شش جذب بالاتری نسبت به سایر منسوجات بی بافت ایجاد کرد. در واقع روکش پارچه بدون بافت با ویژگی چگالی سطحی 50 گرم بر مترمربع و ضخامت 45/0 میلی متر که بترتیب در گستره فرکانسی 1600-80 هرتز و 6300-80 هرتز درارای فعالیت آکوستیکی 64/13 و 2/16 بود سبب شد که ضریب جذب جاذب متخلخل در گستره فرکانسی کمتر از 800 هرتز تا 1/0 افزایش یابد. البته در سایر فرکانسها اثر افزایشی کمتری دیده شد.

نتیجه‌گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که فعالیت آکوستیکی این پارچه‌ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند اما اثر مثبت پارچه‌های بدون بافت و مقایسه با سایر پوشش¬ها ازجمله رنگ کردن سطح جاذب و استفاده از سایر پارچه‌ها نشان داد که استفاده از پارچه‌ی بدون بافت به‌ویژه در بازه‌ی فرکانس زیر 800 هرتز به‌خوبی سبب افزایش عملکرد جذب‌شده است که در سایر روکشها با پارچه های بافته شده یا جنسهای دیگر، حتی افت عملکرد نیز مشاهده می‌شود.

کلمات کليدی

پارچه بدون بافت، ضریب جذب، جاذب متخلخل، فرکانس جذب

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.