بررسی اثرعوامل جنس جاذب متخلخل و بسامد صوت بر ضریب جذب جاذب

مرضیه کاظم پور © ℗, عبدالحمید تاجور

بررسی اثرعوامل جنس جاذب متخلخل و بسامد صوت بر ضریب جذب جاذب

کد: G-08739

نویسندگان: مرضیه کاظم پور © ℗, عبدالحمید تاجور

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

کنترل صدا به‌وسیله‌ی جاذب‌ها در صنایع از دو بعد ارتقای سلامت کارکنان و بهبود کیفیت جاذب حائز اهمیت است. در موارد طراحي به دلیل اينكه امکان ساخت تمام حالت‌های ممکن از ساختار جاذب با ابعاد مختلف ازنظر زمانی و به‌ویژه محدودیت مالی امکان‌پذیر نیست بهترين كار اين است كه ابتدا خصوصيات آكوستيكي آن را در حالت¬هاي مختلف موردبررسی قرار داده سپس اقدام به ساخت جاذب گردد كه براي بررسي مي¬توان رفتار آكوستيك را پيش‌بيني نمود.

روش کار

از آنجاییکه مواد متخلخل نظير فيبرهاي معدني از مهم‌ترين مواد جاذب صدا هستند در این بررسی شش جنس مختلف شامل پشم سنگ، پشم‌شیشه ، فوم پلی‌اورتان، یونولیت از جنس پلی‌استایرن ، موکت و سیلیکاآیروژل که همه آن‌ها دارای ضخامت سه سانتیمتری بودند و چگالی آنها نیز به دلیل حذف اثرات زمینه ای یکسان انتخاب شد. همگی نمونه ها دارای چگالی یکسان و برابر با 50 کیلوگرم بر مترمکعب بودند. ضرایب جذب این جاذبها توسط دستگاه امپدانس تیوب در گستره فرکانسی 5000-80 هرتز مورد سنجش قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه شد. با توجه به گستردگی اندازه گیری محدوده جذب، ابعاد متعددی از نمونه‌های آزمایشی در نظر گرفته شدند. لذا در محدوده‌ی بسامدی بم، نمونه های 10 سانتی متری و در محدوده بسامدهای زیر، نمونه های 3 سانتیمتری تحت آزمایش قرار گرفتند.

یافته‌ها

نتایج این تحقیق تجربی- کاربردی نشان داد که از میان شش جنس جاذب متخلخل استفاده‌شده که همگی دارای ضخامت 3 سانتی‌متر و شرایط آزمایشگاهی یکسان بودند، پشم سنگ و پشم‌شیشه بالاترین ضریب جذب را به‌ ویژه در فرکانس‌های پایین از خود نشان دادند. به بیان دیگر، پشم سنگ در گستره‌ی فرکانسی کمتر از 1400 هرتز عملکرد بسیار بهتری نسبت به پشم‌شیشه نشان داد و همچنین از طرفی مضرات زیست‌ محیطی بسیار کمتری نسبت به پشم‌شیشه دارد. بصورت میانگین ضرایب جذب جاذبهای استفاده شده در این پژوهش در فرکانسهای پایین 38/0 و در فرکانسهای میانی 65/0 بود. این عدد در فرکانسهای بالاتر از 2500 هرتز به 45/0 رسید. سیلیکا آیروژل نیز در فرکانسهای پایین و میانی در رده سوم جاذب های صوت قرار داشت.

نتیجه‌گیری

از میان عوامل موثر بر میزان ضریب جذب صدا عامل جنس، اثرات مشهودی را نشان داد. به نحوی که جاذب متخلخل با بافت سختتر دارای ضریب جذب پایینتر و جاذب با بافت سبکتر، دارای ضریب جذب بالاتری بود. میزان ضریب جذب در فرکانسهای میانی دارای نتایج مطلوبتری نسبت به فرکانسهای پایینتر بود.

کلمات کليدی

جذب متخلخل، ضریب جذب، جنس جاذب، بسامد صوت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.