کاربرد شاخص ‎های WBGT، HSI و UTCI در ارزیابی استرس حرارتی شغلی : مطالعه موردی در نانوایی ‎ها

سپیده کمالی ℗, ویدا رضایی هاچه سو, رجبعلی حکم آبادی ©

کاربرد شاخص ‎های WBGT، HSI و UTCI در ارزیابی استرس حرارتی شغلی : مطالعه موردی در نانوایی ‎ها

کد: G-05491

نویسندگان: سپیده کمالی ℗, ویدا رضایی هاچه سو, رجبعلی حکم آبادی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

گرما از مهمترین عوامل فیزیکی زیان آور در بسیاری از محیط‎های شغلی است.کار در محیط‎های گرم باعث استرس گرمایی در کارگران می‌شود و علاوه بر کاهش قابلیت‌های انجام کارشان، باعث بروز بیماری‌های متعددی در شاغلین می‌شود. فعالیت در نانوایی با توجه به ماهیت کار به عنوان یکی از مشاغل پرمخاطره از لحاظ استرس حرارتی محسوب می‌شود؛ لذا هدف این مطالعه تعیین وضعیت استرس حرارتی در نانوایی‎ها با کاربرد سه شاخص WBGT، HSI و UTCI است.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی در نانوایی‎های شهر بجنورد می‎باشد. در این مطالعه به منظور جمع آوری اطلاعات فردی و شغلی از پرسشنامه دموگرافیک استفاده شد. اين پرسشنامه حاوی سوالاتی براي تعیین میزان کلو بود که به صورت مصاحبه و مشاهده حضوري جمع آوری شد. همچنین از استانداردهای استرس حرارتی که بر اساس شاخص‎های WBGT، HSI و UTCI بود، استفاده گردید. جهت اندازه‎گیری دمای خشک، دمای ترطبیعی، دمای گویسان و شاخص WBGT از دستگاه WBGT مدل Casella استفاده شد. همچنین رطوبت و دما با استفاده از ترمورطوبت سنج HD100 اندازه‎گیری شدند. در نهایت دستگاه آنمومتر مدل VT100 برای اندازه‎گیری سرعت جریان هوا بکار گرفته شد. برای آنالیز آماری توصیفی و تحلیلی از نرم افزار SPSS v21 و Excel 2010 استفاده گردید و تمامی آنالیزها در سطح معناداری 05/0 صورت گرفت.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن، سابقه کار و ساعت کار روزانه کارگران به ترتیب 5/33 ± 5/8 سال، 5/12 ± 3/8 سال و 2/7 ± 1/1 ساعت بدست آمد. همچنین میانگین روزانه و انحراف معیار شاخص‎هایWBGT ، UTCI و HSI به ترتیب 81/34 ± 63/2، 02/37 ± 54/3 و 65/64 ± 23/24 حاصل شد. مقادیر شاخص‎های UTCI و WBGT به جز سرعت هوا (05/0 P) با کلیه پارامترهای محیطی ارتباط معناداری داشت (04/0 P). همبستگی مثبت قابل توجهی بین کلیه پارامترهای فیزیولوژیکی و شاخص‎های UTCI و WBGT وجود داشت (03/0 P). شاخص HSI با دمای دهانی و میانگین دمای پوست ارتباط معناداری داشت (03/0 P). همبستگی مثبت قوی بین دو شاخص WBGT و UTCI (98/0 = r) وجود داشت. ولی همبستگی مثبت ضعیفی بین شاخص HSI با WBGT (25/0r = ؛ 05/0 p) و UTCI (18/0 r = ؛ 05/0 p) وجود داشت.

نتیجه‌گیری

نتایج نشان داد که بین شاخص UTCI و WBGT و همچنین با پارامترهای محیطی و فیزیولوژیکی ارتباط وجود دارد. با توجه به رطوبت نسبی و سرعت جریان هوای پایین که در این مطالعه اندازه گیری شد و همچنین ارتباط قوی که بین UTCI و WBGT مشاهده گردید، به نظر می‎رسد که UTCI نیز برای ارزیابی تنش‎های گرمایی شغلی در محیط‎های داخلی مانند نانوایی‎ها مناسب باشد.

کلمات کليدی

ارزیابی، استرس حرارتی، شاخص، WBGT، HSI ، UTCI

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.