ارزیابی ارگونومیکی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی کاربران رایانه به روش ROSA

سپیده کمالی ℗, ویدا رضایی هاچه سو, رجبعلی حکم آبادی ©

ارزیابی ارگونومیکی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی کاربران رایانه به روش ROSA

کد: G-46719

نویسندگان: سپیده کمالی ℗, ویدا رضایی هاچه سو, رجبعلی حکم آبادی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

کاربرد رایانه در محیط‌های شغلی افزایش چشمگیری یافته است. این روند سبب تسریع در انجام کارها و صرفه جویی در وقت، منابع و انرژی گردیده است. افزایش کار با رایانه ‌و شرایط حاکم ‌بر محیط‌های کاری، انسان را در معرض ریسک‌ فاکتورهای اختلالات اسکلتی‌-عضلانی قرار داده ‌است؛ لذا هدف از این مطالعه ارزیابی ارگونومیکی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی کاربران رایانه به روشROSA می‌باشد.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی می‎باشد که بر روی کاربران رایانه در سال 1398 انجام گرفت. در این مطالعه وضعیت اختلالات اسکلتی عضلانی با استفاده از پرسشنامه نوردیک انجام شد. انتخاب عوامل مؤثر بر اختلالات اسکلتی- عضلانی کاربران رایانه بر اساس روش ROSA انجام گرفت. به طوری که ایستگاه کار به چند بخش از جمله اجزای صندلی، مانیتور، تلفن، ماوس و کیبورد تقسیم شد و سطح ریسک هر کدام از این بخش‌ها مشخص گردید. پس از کدگذاری ریسک فاکتورهای شناسایی شده در هر بخش تعیین شد و امتیاز مدت زمان استقرار پوسچر نیز طبق چک‌لیست به امتیاز فوق اضافه گردید. در انتها امتیاز هر بخش وارد ماتریس مربوطه شد و امتیاز نهایی صفر تا 10 از ماتریس برآیند به دست آمد. در نهایت داده‎ها با استفاده از نرم افزار SPSS V.22 آنالیز گردید.

یافته‌ها

در این مطالعه میانگین سنی کاربران رایانه 9/6±34 و سابقه کاری 7/0±5/1 سال نشان داده شد و ارتباط معناداری بین جنسیت با درد کمر (037/0P=)، مچ/ دست (032/0P=)، زانو (024/0P=) و بخش فوقانی پشت (054/0P=) مشاهده گردید. بیشترین اختلالات اسکلتی-عضلانی افراد به ترتیب در نواحی کمر (66%)، گردن (52 %) و بخش فوقانی پشت (50 %) حاصل شد؛ به‌طوری که درد کمر در زنان (70%) و در مردان (48%) گزارش شد. میانگین نمره نهایی صندلی، تلفن- مانیتور و موس- کیبورد به ترتیب برابر با 1±7/3، 1/6±1/3 و 2/1±65/3 و میانگین نمره نهایی ROSA برابر 9/0±4/4 بدست آمد. درنهایت نمره ریسک محاسبه شده بر اساس روش ROSA برای 35 ایستگاه کاری برابر و بالاتر از 5 بدست آمد که نیاز به ارزیابی بیشتر و اصلاحات فوری می‎باشد.

نتیجه‌گیری

با توجه به هدفمندی روش ROSA برای سنجش ریسک فاکتورهای کار با رایانه در محیط‌های اداری و نتایج بدست آمده از این مطالعه می‌توان فهمید که عوامل مؤثر بر اختلالات اسکلتی- عضلانی کار با رایانه طبق اولویت بندی به ترتیب صندلی، موس- کیبورد و در نهایت تلفن- مانیتور است. در نتیجه با اصلاح ارگونومیک صندلی و جانمایی مناسب موس-کیبورد می‌توان از قسمت عمده‌ای از آسیب‌ها پیشگیری کرد.

کلمات کليدی

ارزیابی پوسچر، اختلالات اسکلتی- عضلانی، روش ROSA، پرسشنامه نوردیک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.