بررسی عوامل رفتار ترافیکی در بروز تصادفات در رانندگان

محمد دشتی, سپیده کمالی ℗, رجبعلی حکم آبادی ©

بررسی عوامل رفتار ترافیکی در بروز تصادفات در رانندگان

کد: G-36789

نویسندگان: محمد دشتی, سپیده کمالی ℗, رجبعلی حکم آبادی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از آن یکی از چالش‎های کنونی جوامع انسانی است که سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است و هزینه‌های اقتصادی بیشماری بر اقتصاد کشورها تحمیل کرده است. شناسايي علل و عوامل روانی مؤثر در بروز يا شدت وقوع حوادث ترافیکی بسیار مهم می‌باشد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی عوامل رفتار ترافیکی در بروز تصادفات در رانندگان است.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی 260 نفر از رانندگان درون شهری و برون شهری شهرستان آذرشهر انجام گردید. روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده انجام شد. به طوری که معیار ورود به مطالعه داشتن حداقل سن 18 سال و داشتن گواهینامه بود و شرط خروج افراد از مطالعه نداشتن سواد خواندن و نوشتن و سابقه رانندگی کمتر از یک سال درنظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد رفتار رانندگی DBQ بود به طوری که این پرسشنامه به صورت دو قسمتی می‌باشد که در قسمت اول اطلاعات دموگرافیک و در قسمت دوم رفتار رانندگی نشان داده شده است. این پرسشنامه‌ها در محل‌های تجمع رانندگان که از قبل شناسایی شده‌اند، در بین رانندگان توزیع گردید و پس از تکمیل شدن توسط آنها، در همان زمان تحویل گرفته شد. در نهایت دادها توسط نرم افزار SPSS18 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون پیرسون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها

از کل 260 نفر، 183 نفر (4/70%) مرد،191 نفر (5/73%) متاهل و 217 نفر (5/83%) ساکن شهر بودند و از نظر شغلی 94 نفر (2/36%) دارای شغل آزاد، 47 نفر (1/18%) کارمند و 24 نفر (2/9%) راننده بودند. میانگین سن شرکت کنندگان 59/9±32/35 سال، سابقه رانندگی 98/7±94/10 سال و مدت زمان رانندگی روزانه 69/2±19/3 ساعت حاصل شد. نتایج مربوط به آماره‌های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) نشان داد که میانگین نمره لغزش‎ها، تخلفات عمدی، اشتباهات و تخلفات غیر عمدی به ترتیب 66/1، 85/1، 34/1 و 51/1 می‎باشند. به‌طوری که بیشترین مقدار میانگین مربوط به پارامتر لغزش و کمترین مربوط به اشتباهات است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تعداد تصادفات با جنس، سن، میزان تحصیلات، سابقه رانندگی، نوع خودرو، مدت زمان رانندگی و محل سکونت ارتباط معناداری دیده شد.

نتیجه‌گیری

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ﻋﻮاﻣﻞ رفتاری از جمله ﺟﻨﺴﯿﺖ، سن، ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت، سابقه رانندگی و مدت زمان رانندگی در ﺑﺮوز ﺗﺼﺎدﻓﺎت راﻧﻨﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮستان آذرشهر نقش بسزایی دارد؛ به طوری که بسیاری از حوادث رانندگی و تصادفات، در نتیجه رفتار نادرست رانندگی است. بنابراین برگزاری ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻐﯿﯿﺮ رﻓﺘﺎر و ﻧﮕﺮش رانندگان ﺿﺮوري ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ.

کلمات کليدی

رفتار رانندگی، حوادث رانندگی، رانندگان، پرسشنامه DBQ

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.