بررسی ارتباط نوبت‌کاری با اختلالات خواب و وقفه تنفسی کارکنان در یکی از پالایشگاه‌های نفت ایران

مرضیه کاظم پور © ℗, فاطمه قاسمی, معصومه شریفی

بررسی ارتباط نوبت‌کاری با اختلالات خواب و وقفه تنفسی کارکنان در یکی از پالایشگاه‌های نفت ایران

کد: G-41357

نویسندگان: مرضیه کاظم پور © ℗, فاطمه قاسمی, معصومه شریفی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

امروزه نوبت‌کاری یک نوع برنامه رایج کاری محسوب می‌شود. پدیده نوبت‌کاری در بسیاری از صنایع نظیر صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و به طور کلی هر صنعتی که در آن سرمایه‌گذاری اقتصادی سنگینی شده است، از شیوع بیشتری برخوردار است و به دنبال آن توجه به وضعیت کارکنان نوبت‌کار، اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط نوبت‌کاری با اختلالات خواب در کارکنان نوبت‌کار و غیر نوبت‌کار بوده است.

روش کار

این پژوهش از نوع کاربردی است. در این مطالعه 200 نفر از کارکنان شاغل در یکی از پالایشگاه‌های نفت کشور مورد بررسی قرار گرفتند. از تعداد ۲۰۰ نفر شرکت کننده، صدو بیست نفر از آنان نوبت‌کار (سه روز شیفت صبح/ سه روز شیفت شب/ سه روز استراحت) بودند و ۸۰ نفر از آنان نوبت‌کار نبودند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش شامل پرسشنامه‌ی دموگرافیک(سن، جنس، سابقه شغلی و...) وپرسشنامه‌ی استاپ بنگ(Stop Bang) که یک ابزار غربال‌گری ساده و اعتبار سنجی شده برای سنجش آپنه انسدادی خواب است و هشت پرسش دارد. همچنین پرسشنامه‌ی دیگر مورد استفاده درپژوهش، پرسشنامه معتبر و استاندارد خواب‌آلودگی اپورث(ESS) با 8 پرسش بود. تجزیه و تحلیل داده های فوق با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 23 انجام شد.

یافته‌ها

از میان شرکت کنندگان، بیش از نیمی از آنان( 120 نفر) یعنی شصت درصد نوبت کار و چهل درصد (80 نفر )غیر نوبت کار بوده اند. حدود 75% از شرکت کنندگان دارای میانگین سنی 25- 35 سال داشتند. سابقه کار همگی آنان کمتر از ده سال بود. از نظر شاخص توده بدنی(BMI) نود درصد شرکت کنندگان، دارای محدوده وزن نرمال بودند و ضمنا هیچ بیماری زمینه ای در بین شرکت کنندگان وجود گزارش نشد. نتایج این پژوهش، نشان داد که 2/15% از نوبت کاران با داشتن Stop Bang3 از لحاظ اختلال تنفسی مثبت تشخیص داده شدند. حال آنکه این نسبت در افراد غیر نوبت کار 1/4% بود. مقیاس خواب آلودگی اپورث نیز در کارگران شیفت کار بصورت معناداری از گروه مقابل بالاتر بود(P0.05).

نتیجه‌گیری

وقفه تنفسي انسدادي حين خـواب جزو اخـتلالات خواب است كه وقـوع آن بخصـوص در حـين كار خطرساز ميباشد. در میان نوبت کاران عدد این شاخص، مقدار نسبتا بالایی را نشان می دهد که باید توجه بیشتری به این موضوع مبذول داشت. همچنین با توجه به تاثیر خـواب آلـودگي بـر سـطح هوشياري و افزایش احتمال رخداد حوادث در بین نوبت کاران، باید آموزشهایی در این خصوص برای اجتناب از خواب آلودگی در حین کار داده شود.

کلمات کليدی

نوبت‌کاری ، اختلال خواب‌، وقفه تنفسی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.