Exploring Factors Influencing the Workload in Nursing Assistants: A Qualitative Study

محمد صادق قاسمی, احسان گروسی ℗, ناصر دهقان, مریم کابلی ©

Exploring Factors Influencing the Workload in Nursing Assistants: A Qualitative Study

Code: G-24769

Authors: محمد صادق قاسمی, احسان گروسی ℗, ناصر دهقان, مریم کابلی ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

بارکاری بالا چالشی بزرگ در میان کارکنان نظام سلامت به‌خصوص مدافعان خط اول درمان، کمک پرستاران می‌باشد که دلایل متعددی از جمله؛ افزایش تقاضا و کمبود منابع در زمینه های مختلف دارد که منجر به پیامدهای منفی بسیاری می‌شود. هدف از این مطالعه شناسایی و تعیین عوامل مؤثر بر بارکاری به صورت دقیق‌تر باتوجه به تجربه فردی در کمک پرستاران یکی از بیمارستان‌های تهران است.

Method

پژوهش حاضر از نوع توصیفی - کیفی با تجزیه‌وتحلیل محتوای هدایت‌شده با رویکرد قیاسی به روش نمونه‌گیری هدفمند با مشارکت 13 نفر از کمک پرستاران به مدت شش ماه تا زمان رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت. داده‌ها به روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع آوری و در نرم‌افزار MAX QDA تجزیه‌وتحلیل می‌شد و هم‌زمان کدهای بدست آمده با استفاده از چهارچوب ابعاد از پیش تعیین شده مدل ابتکاری مهندسی برای ایمنی بیمار توسط دوپژوهشگر مورد دسته بندی و نام گذاری قرار می‌گرفت و به هر دسته نامی مرتبط با طبقات زیرمجموعه داده می‌شد و همزمان با قرارگیری دسته‌های مشابه در کنار هم به مقوله اصلی نام‌گذاری می‌شدند. شرکت در پژوهش، داوطلبانه بوده و داده‌ها از طریق مشاهده و یادداشت‌برداری و بررسی مداوم توسط دو پژوهشگر و گفت‌وگوی مجدد با مشارکت‌کنندگان جمع‌آوری شد.

Results

تعداد مشارکت‌کنندگان در پژوهش 13 نفر که شامل 9 مرد و 4 زن از بخش‌های (4 نفر از مراقبت‌های ویژه و 4 نفر از اورژانس و 3 نفر از داخلی و 1 نفر از کودکان و 1 نفر از روان‌پزشکی) بودند. میانگین سنی زنان37.7± و میانگین سنی مردان31.11 ± و میانگین سابقه کاری زنان10.5± و مردان 8.11± با نوبت‌های کاری چرخشی و 12 ساعته است که تعداد 23 مقوله اصلی و 473 زیر مقوله در عوامل مؤثر بر بارکاری کمک پرستاران در نتایج تجزیه‌وتحلیل مستمر داده‌ها به دست آمد که در انتها در پنج دسته عوامل فردی (ویژگی شخصیتی-روانی و احساس مسئولیت و توانایی انجام کار و واجبات دینی) و وظیفه‌ای (وظایف سنگین و پیشامدهای لحظه‌ای و تقاضاهای غیرضروری از ناحیه سرپرستان) و سازمانی (جو ارتباطی متشنج و قوانین داخلی بیمارستان و ‌حمایت سرپرستان و حمایت سازمان و پرسنل و دستمزد و‌ کارتیمی و خطا همراهان بیمار) و ابزار و تجهیزات (کاربردپذیری و خرابی تجهیزات و تجهیزات حمل بیمار) و محیطی (تهویه و چیدمان فضای کاری و ازدحام بخش) دسته‌بندی و نام‌گذاری شدند.

Conclusion

یافته‌ها و نتایج حاصل از بررسی پدیده بار کاری در قالب ماکرو ارگونومی با استفاده از مدل ابتکاری مهندسی برای ایمنی بیمار، در جهت شناسایی و پیشگیری از عواملی است که بر این پدیده و متقابلاً بر ایمنی بیماران تاثیر می‌گذارد. بیشترین و کمترین مقوله‌های به‌دست‌آمده به ترتیب در بعد سازمانی و بعد محیطی به دست آمد که نشانگر نقش بالای روابط بین‌فردی و فرهنگی در محیط کار بر روی بارکاری کمک پرستاران است.

Keywords

ماکرو ارگونومی، کمک پرستاران، بارکاری، تحقیق کیفی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.