بررسی وضعیت کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

اصغر لطف اله زاده © ℗, مهدی قاسمی, حسین شریفی, محمد یوسفی

بررسی وضعیت کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

کد: G-83267

نویسندگان: اصغر لطف اله زاده © ℗, مهدی قاسمی, حسین شریفی, محمد یوسفی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

برای نیل به مقاصد و اهداف عالیه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ضروری است مدیران،کارکنان و دانشجویان ، مراجعه کنندگان و سایر ذینفعان ازایمنی و سلامت کافی درمحیط کار برخوردار باشند تا بتوانند مجموعه وزارتخانه را برای تحقق چشم انداز و انجام رسالت و ماموریت سازمانی خود یاری نمایند. لذا این تحقیق در راستای بررسی و توصیف اقدامات انجام یافته کمیته HSE دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درخصوص اجرای نظام نامه HSE ابلاغی وزارتخانه انجام یافت

روش کار

پژوهش حاضر به روش مداخله ای و با مشارکت معاونت های توسعه،درمان و بهداشت در بازه زمانی 1398تاپایان سال 1401 انجام شد . در ابتدا کمیته HSE در محل معاونت توسعه و با دعوت از نمایندگان معاونت های درمان (مدیر درمان) و بهداشت (کارشناس بهداشت حرفه ای ) تشکیل و به دنبال آن جلسات کمیته به صورت ماهانه در سطح ستاد دانشگاه برگزار گردید؛ در گام دوم برنامه و پس از ارزیابی نقاط ضعف و قوت از مدیران شبکه بهداشت و درمان تابعه دعوت و نسبت به فعال سازی 10 کمیته HSE در سطح شهرستان ها اقدام شد و در نهایت با استفاده از نظرات کارشناسان و جستجو در پایگاه های الکترونیکی ومنابع علمی، چک لیست پایش بازدید تدوین و برنامه ریزی جهت بازید از 10شهرستان توسط تیم پایش دانشگاهی انجام و نتایج عملکردHSE شهرستانها وارد نرم افزار SPSS22 و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

مطالعه و پایش از کمیته های HSE شهرستانها نشان داد 70 % از شهرستانها نسبت به تشکیل کارگروه و صدور ابلاغ ها اقدام و 30% فقط تشکیل کارگروه راداشتند . برابر مصوبات دهمین صورتجلسه کمیته HSE دانشگاه 30 % از شهرستانها برگزاری منظم (هردوماه ) یکبار را دردستور کار خود داشتند و 60درصد تشکیل کمیته ها درخارج از فواصل ذکر شده بود.60% از شهرستانها نسبت به انجام معاینات سلامت شاغلین با پزشکان اقدام کرده بودند. در زمینه توسعه فعالیت های بدنی و برگزاری مسابقات 70% از شهرستان این فعالیت را به نحو مطلوب راهبری نمودند . در 70% از شهرستانها ممیزی داخلی بسته خدمات سلامت کارکنان انجام شده بود. درخصوص تشکیل تیم و ارزیابی ریسک در40% از شهرستان ها اقدام لازم بعمل آمده بود.

نتیجه‌گیری

براساس یافته های تحقیق، عدم تشکیل تیم و انجام ارزیابی ریسک و عدم تشکیل منظم جلسات HSE در رأس نقاط ضعف و در مقابل تشکیل 10کارگروه،توسعه فعالیت های بدنی، بایگانی و ضبط مستندات و انجام ممیزی داخلی بسته خدمات سلامت در راس نقاط قوت جای داشتند. با استقرار، توسعه و پایش سیستم مدیریت HSE خطرات بالقوه شناسایی شده و با بهبود محیط کار، آموزش و مراقبتهای لازم ، سلامتی پرسنل حفظ و ارتقاء می یابد.

کلمات کليدی

کمیته ، HSE ، معاونت توسعه ، اردبیل

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.