بررسی وضعیت مواد شیمیایی خطرناک در صنایع مشمول استان اردبیل درسال 1401

اصغر لطف اله زاده © ℗, لیلا راستگو, اسلام شیرین زاده

بررسی وضعیت مواد شیمیایی خطرناک در صنایع مشمول استان اردبیل درسال 1401

کد: G-28419

نویسندگان: اصغر لطف اله زاده © ℗, لیلا راستگو, اسلام شیرین زاده

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

تحلیل حوادث بزرگ شیمیایی در دنیا نشان می دهد، بخش بزرگی از آسیب ها و خسارات ناشی از حوادث و احتمال وقوع آنها علاوه بر قابل پیشگیری بودن قابل پیش بینی می باشد مشروط بر این که اقداماتی مانند شناسایی علل ریشه ای رخدادهای واقع شده برای کنترل و مقابله با رخدادهای مذکور به موقع انجام پذیرد. لذا این تحقیق درراستای بررسی وضعیت رعایت مقررات حوادث شیمیایی درصنایع مخاطره آمیز در سال 1401 انجام گردید

روش کار

پژوهش حاضر به روش مداخله ای بر روی نظام بازرسی بهداشت حرفه ای با مشارکت سازمان پدافند غيرعامل استانداري، سازمان آتش نشاني، EOC دانشگاه در سال 1401 انجام شد . در ابتدا کمیته فنی معاونت تشکیل و به دنبال آن شناسایی ذینفعان انجام شد و پس از استخراج آمارصنایع مشمول بازدید، دومین جلسه برون بخشی با عنوان كارگروه زيستي و شوراي سياستگزاری سلامت در حوادث و بلاياي استان با حضور ذینفعان و ریاست دانشگاه تشکیل شد و در گام بعدی با استفاده از نظرات کارشناسان و جستجو در پایگاه های الکترونیکی ومنابع علمی، چک لیست پایش بازدید تدوین و برنامه ریزی جهت بازید از 6 كارگاه مخاطره آمیز درسطح استان انجام شد و در آخر نتایج پس از وررود به نرم افزار SPSS22 با مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

مطالعه و بازرسی از صنایع نشان داد 33.3 % از صنایع بدون کارشناس بهداشت حرفه ای و 66.7% دارای کارشناس بهداشت حرفه ای می باشند.100% صنایع تحت پوشش بازدید در خصوص مباحث برگزاری مانور،تدوین طرح مدیریت بحران، آموزش اختصاصی و برگزاری جلسات برون بخشی نمره ضعیف (صفر) دریافت کردند. هیچ یک از صنایع نسبت به ارزیابی ریسک براساس فایل اکسل وزارتی و استفاده از نرم افزارهای موجود درزمینه حوادث شیمیایی از جمله wiser اقدام نکرده بودند.وضعیت اطفاء حریق و آتش نشانی و وضعیت نصب علائم هشداردهنده در 100% واحدهای کاری به طور متوسط (نمره یک) ارزیابی شد.وضعیت انبارداری مواد شیمیایی در 33.3% از صنایع ضعیف و در 66.7% واحدهای کاری متوسط بود.در 33.3% از واحدهای کاری دوربین مداربسته جهت پوشش منطقه دارای مواد شیمیایی وجود نداشت و وضعیت نصب دوربین مداربسته در 50% از واحدهای کار متوسط و در 16.7% خوب (نمره 2)ارزیابی شد.

نتیجه‌گیری

براساس یافته های تحقیق ، عدم آموزش،عدم ارزیابی ریسک مواد شیمیایی ،عدم استفاد از نرم افزار اختصاصی ، عدم وجود طرح مدیریت بحران و عدم برگزاری جلسات برون بخشی در ر أس نقاط ضعف صنایع شیمیایی قرار دارند. شناخت بیشتر مدیران و شاغلین از خطرات بالقوه ایمنی و بهداشت در کاهش خطرات شیمیایی و جلوگیري از حوادث و به حداقل رساندن پیامدهاي جبران ناپذیرموثر خواهد بود.

کلمات کليدی

حوادث ، شیمیایی ، صنایع

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.