بررسي ارتباط ارگونومي و استرس شغلي در کارگران یکی از صنایع فولادی ایران

هادی علیمرادی ℗, مهسا نظری ©, سجاد مظفری

بررسي ارتباط ارگونومي و استرس شغلي در کارگران یکی از صنایع فولادی ایران

کد: G-29104

نویسندگان: هادی علیمرادی ℗, مهسا نظری ©, سجاد مظفری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

عدم توجه به اصول ارگونومي و رعايت نكردن آنها در محيط كار، هزينه هاي بسيار زيادي را هم براي كارفرما و هم براي كاركنان بدنبال خواهد داشت. و موجب كاهش كارآيي و افزايش استرس كاركنان نيز مي گردد. ضرورت توجه به محیط کار و سلامت و استرس شغلی کارکنان در صنایع، منجر به انجام پژوهشی با هدف اصلي بررسي نقش ارگونومي و ارتباط آن با استرس شغلي كاركنان صنایع فولادی شد.

روش کار

در یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی, استرس شغلی 550 نفر از کارکنان یکی از مجتمع های صنعتی فولادی که از میان جامعه (1500 نفر) به طور تصادفی انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه استرس شغلی (HSE-Q) مورد مطالعه قرار گرفت. برای ارزیابی ارگونومی محیط کار، از Babble baseline inclinometer، برای اندازه­گیری دامنۀ حرکتی مفاصل گردن، شانه، ران، زانو و مچ­پاها و از Visual analog scale (VAS) برای ارزیابی دردهای اسکلتی-عضلانی استفاده شد. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از همبستگی، آزمون t مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری (بطور همزمان) استفاده گردید. از مدل رگرسیون برای بررسی چگونگی ارتباط بین عوامل استرس زای شغلی و مقیاس های آن به عنوان متغیر مستقل و ارگونومی به عنوان متغیر وابسته استفاده گردید.

یافته‌ها

نتایج حاصل از اين مطالعه بيان داشت كه بين ارگونومي محيط كار و استرس شغلي رابطه معني داري وجود دارد(05/≤p). بين فيزيولوژي كار با استرس شغلي رابطه معني دارد(05/≤0p). بین ناهنجاری ارگونومی محیط کار با استرس شغلی (لوردوزیس و کایفوزیس) ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت (05/0p). در تمام نمونه­های تحقیق با استرس شغلی کم، کارکنان دارای دامنۀ حرکتی شانه کمتر از حد طبیعی، 8/16 درصد دامنۀ طبیعی و 35درصد بیشتر از دامنۀ حد طبیعی بودند. بین میزان( F=54/6 وa =01/0) و منابع استرس شغلی کارکنان( F=54/2 وa =05/0 ) و متغیرهای جمعیت شناختی و نیز بین تحصیلات و استرس کارکنان ارتباط معناداری مشاهده شد. این پژوهش هم چنین نشان داد که, استرس را می توان از طریق متغیرهای جمعیت شناختی پیش بینی نمود( F=58/0 وa =001/0 ).

نتیجه‌گیری

از آنجا كه بين ارگونومي محيط كار و استرس رابطه وجود دارد بنابراين رعايت اصول ارگونومي مي تواند باعث كاهش استرس كاركنان گردد. به دليل عدم آگاهي برخي از مديران و كاركنان از اهميت رعايت ارگونومي بهتر است علاوه بر محيا كردن محيط كار مطابق با اصول ارگونومي آموزشهاي لازم در اين زمينه به اين افراد داده شود.

کلمات کليدی

ارگونومي، فيزيولوژي كار ، استرس شغلی، صنایع فولادی،(HSE-Q)

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.