Risk assessment of firefighting job using hybrid SWARA-ARAS methods in fuzzy environment

ادریس سلطانی © ℗

Risk assessment of firefighting job using hybrid SWARA-ARAS methods in fuzzy environment

Code: G-21594

Authors: ادریس سلطانی © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

با توجه به اینکه افراد ساعات زیادی در روز را در محیط کار خود می‌گذرانند شناسایی خطرات این محیط و تلاش جهت رفع آنها که در علم ایمنی ارزیابی ریسک نامیده می‌شود بسیار مهم است. روش های سنتی ارزیابی ریسک دارای مشکلاتی از جمله عدم اختصاص وزن به معیار‌های مختلف و ناتوانی در انعکاس نحوه تفکر انسان می‌باشند. در نتیجه توسعه روش‌های ارزیابی ریسک جهت بررسی دقیق‌تر خطرات محیط‌کار ضروری است.

Method

در مطالعه حاضر ابتدا ریسک‌های موجود در شغل آتش نشانی با بررسی حوادث اتفاق افتاده در این شغل، مصاحبه با متخصصان و افراد خبره، بررسی مطالعات پیشین و بررسی‌های میدانی شناسایی و مهم‌ترین ریسک‌های این شغل تعیین گردید. با توجه به معایب روش کلاسیک ارزیابی ریسک fine-kinney در مرحله دوم نمره ریسک این خطرات با استفاده از اصطلاحات زبانی سه نفر از افراد متخصص و تبدیل این اصطلاحات زبانی با استفاده از مجموعه‌ فازی به اعداد قطعی انجام شد. سپس وزن معیارهای شدت، احتمال و فرکانس مواجهه با استفاده از روش SWARA محاسبه گردید. در نهایت از اولویت‌بندی ریسک‌های مختلف با استفاده از روش ARAS که از روش های جدید تصمیم گیری چند معیاره می باشد و با استفاده از داد‌ه‌های به‌دست آمده در مراحل پیشین انجام شد.

Results

بر اساس محاسبات انجام شده، وزن محاسبه شده با استفاده از روش SWARA برای معیار شدت 0.482، معیار احتمال 0.301 و معیار فرکانس مواجهه 0.215 بود. با توجه به این محاسبات می‌توان دریافت که در این مطالعه معیار شدت مهم‌ترین و معیار فرکانس مواجهه کم‌اهمیت‌ترین معیار خواهند بود. پس از استفاده از این مقادیر در روش اولویت‌بندی ARAS مشخص شد استنشاق دود و گازهای خطرناک، سوختگی و کاهش دید به علت تاریکی و دود به ترتیب مهم‌ترین خطرات شغل آتش‌نشانی و تصادف وسایل نقلیه به علت عجله، لرزش دست و بازو و نگرانی در مورد عملکرد بهینه به عنوان کم‌خطرترین ریسک‌های شغل آتش‌نشانی تعیین شدند. در ادامه و جهت بررسی کاربردپذیری روش پیشنهادی، این روش با روش‌های CoCoSo و VIKOR که از پرکاربردترین روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره جهت اولویت‌بندی گزینه‌ها می‌باشند مقایسه گردید و نتایج حاصل از این مقایسه صحت و دقت روش ارائه شده را تائید کرد.

Conclusion

مطالعه حاضر نشان داد تلفیق روش‌های ARAS و SWARA در محیط فازی جهت انجام ارزیابی ریسک ایمنی روشی کارامد محسوب می‌گردد و با استفاده از این روش می‌توان ضمن برطرف کردن ایرادات موجود در روش‌های کلاسیک ارزیابی ریسک، با اختصاص بهینه منابع مهم‌ترین ریسک‌های محیط‌کار را با کمترین هزینه شناسایی، کنترل و حدف نمود.

Keywords

ارزیابی ریسک، روش ARAS، روش SWARA، منطق فازی، روش Fine-Kinney

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.