مروری بر استفاده از پرینت سه‌بعدی در ساخت اصلاح‌کننده‌های پوسچر

سقراط عمری شکفتیک © ℗, میلاد بهرامی, بابک فضلی, سارا حاجی نژاد, جمال بیگانه

مروری بر استفاده از پرینت سه‌بعدی در ساخت اصلاح‌کننده‌های پوسچر

کد: G-19572

نویسندگان: سقراط عمری شکفتیک © ℗, میلاد بهرامی, بابک فضلی, سارا حاجی نژاد, جمال بیگانه

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

پوسچر نامطلوب، یکی از مهمترین ریسک¬فاکتورهای دخیل در دردها و مشکلات اسکلتی¬عضلانی است. لذا اصلاح پوسچر نامناسب همیشه یکی از دغدغه¬های بهداشت شغلی و ارگونومی بوده است. اصلاح¬کننده های پوسچر، که پس از تشخیص نامناسب¬بودن پوسچر، با اعمال نیروی مکانیکی، نسبت به اصلاح آن اقدام می¬کنند، از جمله جدیدترین اقدامات در راستای اصلاح پوسچرهای نامناسب هستند. به تازگی، استفاده از پرینت سه¬بعدی برای ساخت همه قسمت¬ها یا بخش¬هایی از این تجهیزات، درحال گسترش است.

روش کار

جستجو برای مقالات منتشرشده در زمینه استفاده از پرینت سه¬بعدی برای ساخت همه قسمت¬ها یا بخش¬هایی از اصلاح کننده های پوسچر، در پایگاه¬های PubMed و Web of Science و با استفاده از کلیدواژه های posture corrector، 3D، 3D printed و 3D printing انجام گرفت. از مجموع 32 مقاله یافت¬شده در جستجوی اولیه، پس از حذف موارد تکراری، مرور براساس عنوان، مرور براساس خلاصه مقالات و مرور کامل مقالات باقی مانده، در نهایت 5 مقاله با معیارهای ورود به مطالعه (مطالعه موردنظر، به ساخت و/یا بررسی کارایی اصلاح¬کننده پوسچر پرداخته باشد، حداقل یکی از قسمت¬های اصلاح¬کننده با استفاده از پرینت سه¬بعدی ساخته شده باشد و مقاله به یکی از زبان های انگلیسی و یا فارسی نگاشته شده باشد) سازگاری کامل داشتند و در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌ها

استفاده از سنسورها برای آگاه¬سازی فرد از نامناسب بودن پوسچر و اگزواسکلتون¬ها برای جلوگیری از ایجاد پوسچر نامناسب، وابستگی زیادی به کاربر انسانی دارند. اما اصلاح کننده های پوسچر این وابستگی را به حداقل ممکن می رسانند. نتایج نشان داد با استفاده از پرینت سه-بعدی می¬توان بخش های اصلی یک اصلاح کننده پوسچر را تولید کرد. بدنه این اصلاح¬کننده ها به راحتی با استفاده از پرینت سه بعدی و از مواد مختلف در دسترس ساخته شده بود که علاوه بر تامین مقاومت لازم، انعطاف¬پذیری مورد نیاز برای اعمال نیرو را نیز داشتند. با اینکه استفاده از هوا، و درکل گازها، در اصلاح¬کننده های پوسچر سه¬بعدی برای ایجاد فشار و نیروی لازم برای اصلاح پوسچر، آسان¬تر است، اما با استفاده از سیالی مانند آب، می توان نیروی بیشتری را برای اصلاح پوسچر، نسبت به هوا، به وجود آورد که در بهترین حالت به 190 کیلوپاسکال فشار و 72/55 نیوتون نیرو می رسد.

نتیجه‌گیری

در مجموع، اصلاح کننده های پوسچر عملکرد نسبتا بهتری نسبت به اگزواسکلتون ها و سنسورها دارند و اصلاح¬کننده های پوسچر سه¬بعدی، سبک¬تر، ارزان¬تر و سریعتر از نمونه های غیرسه¬بعدی ساخته می شوند. اما مهمترین مزیت آن¬ها این است که به راحتی می توان با استفاده از ابعاد بدنی افراد، اصلاح¬کننده را برای هر فرد به صورت اختصاصی تولید کرد.

کلمات کليدی

پوسچر نامناسب، اصلاح¬کننده پوسچر، پرینت سه¬بعدی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.