Evaluation of the prevalence of musculoskeletal disorders in nurses of educational hospitals

فرزانه وطنی مقدم, زینب صارمی, محمد حامد حسینی © ℗

Evaluation of the prevalence of musculoskeletal disorders in nurses of educational hospitals

Code: G-21947

Authors: فرزانه وطنی مقدم, زینب صارمی, محمد حامد حسینی © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

اختلالات عضلانی اسکلتی یکی از مشکلات شایع سیستم بهداشتی درمانی و به خصوص جامعه پرستاری می باشد. این اختلالات به صورت قابل توجهی روی کیفیت زندگی ، غیبت های کاری و از بین رفتن ساعات کاری مفید، تغییر شغل و ایجاد ناتوانی و محدودیت کاری در پرستاران موثر می باشد. این مطالعه با هدف بررسی شیوع اختلالات عضلانی اسکلتی در پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی انجام شده است.

Method

در این مطالعه مقطعی که در نیمه اول سال 1400 انجام شد، 273 پرستار شاغل در بخش های مختلف سه بیمارستان آموزشی شهر بیرجند که فاقد سابقه جراحی، تصادف و بیماری زمینه ای بودند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی تسهیم به نسبت انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها به وسیله پرسش نامه ای بر اساس پرسش نامه استاندارد نوردیک جمع آوری شد. نیروی چنگش قوی دست پرستاران نیز توسط دینامومتر دستی جامار اندازه گیری شد. از تمام افراد رضایت نامه کتبی اخذ شد و به آنها توضیح داده شد که شرکت در این مطالعه اختیاری بوده و پرسشنامه ها بدون نام تکمیل خواهد شد. قبل از اجرا طرح در کمیته اخلاق دانشگاه به تصویب رسیده بود. داده ها به نرم افزار آماری SPSS ویرایش 19 منتقل و علاوه بر روش‌های آمار توصيفي از آزمون های آماری کای اسکوئر، t مستقل و ANOVA استفاده شد.P0.05 بعنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

Results

میانگین و انحراف معیار سن افراد مورد بررسی 6/94±35/04 سال و شاخص توده بدنی 2/88±23/56 بود.24/6% افراد مورد مطالعه مرد و 75/4% آنها زن بودند. شیوع کلی اختلالات عضلانی اسکلتی در پرستاران تحت مطالعه 89% بدست آمد. بیشترین ناحیه درگیر در پرستاران تحت مطالعه، ناحیه کمر (64/3%) بود. بعد از ناحیه کمر، گردن(62/9%) و پشت (41/9%) در رتبه های بعدی قرار گرفتند. بین متغیرهای جنسیت، سن، شاخص توده بدنی، سابقه کاری، کار کردن در شیفت شب و فاکتورهای ارگونومیک با شیوع و شدت اختلالات عضلانی اسکلتی ارتباط معنادار مشاهده شد. میانگین نیروی چنگش قوی دست غالب در افراد تحت مطالعه 13/08±28/60 کیلوگرم نیرو بود و رابطه معنی داری با جنسیت، سن و شاخص توده بدنی داشت. افراد دارای اختلال عضلانی اسکلتی در اندام فوقانی بطور معنی داری نیروی چنگش دست کمتری نسبت به افراد فاقد اختلال داشتند.

Conclusion

یافته ها شیوع بالای اختلالات عضلانی اسکلتی در پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی بیرجند و تاثیر منفی آن بر توان چنگش دست آنها را نشان می دهد. از آنجایی که این اختلالات می تواند بر کیفیت زندگی و حرفه پرستاران اثرگذار باشد لذا اهمیت برنامه ریزی و بکارگیری اقدامات اصلاحی ارگونومیکی متناسب با ویژگی های وظایف در بخش های مختلف بیمارستان بیش از پیش روشن می شود.

Keywords

اختلالات عضلانی اسکلتی، چنگش دست، پرستاران، بیمارستان های آموزشی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.