ارزیابی ارگونومیکی وضعیت های انجام کار و شيوع اختلالات اسكلتي عضلاني در یک صنعت سرامیک

محمدحامدحسینی © ℗, غلامرضاشریف زاده

ارزیابی ارگونومیکی وضعیت های انجام کار و شيوع اختلالات اسكلتي عضلاني در یک صنعت سرامیک

کد: G-18462

نویسندگان: محمدحامدحسینی © ℗, غلامرضاشریف زاده

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در صنعت سرامیک بدلیل وجود حرکات تکراری اندام فوقانی، زمینه بروز مشکلات اسکلتی عضلانی در بین کارگران وجود دارد. این ناراحتیها سبب از دست رفتن روزهای کاری و افزایش هزینه های درمان برای کارگران می شود. این پژوهش باهدف ارزیابی ارگونومیکی وضعیت های انجام کار کارگران و ميزان شيوع اختلالات اسكلتي عضلاني در این صنعت انجام شده است.

روش کار

تمام 100 نفر کارگر بخش تولید یک کارخانه تولید سرامیک که دارای حداقل سابقه کار یک سال بوده و فاقد سابقه حادثه، جراحی و بیماری زمینه ای بودند به روش سرشماری برای مطالعه انتخاب شدند. با توجه به ماهیت کاری کارگران که در آن بیشتر اندام فوقانی درگیر حرکات تکراری بودند، وضعیت های کاری این افراد با استفاده از روش استاندارد ART مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین پرسشنامه استاندارد نوردیک برای تمام این افراد تکمیل شد. از تمام افراد رضایت نامه کتبی گرفته شد و به آنها توضیح داده شد که شرکت در این مطالعه اختیاری بوده و پرسشنامه ها بدون نام تکمیل خواهد شد. داده ها به نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 منتقل و علاوه بر روش‌های آمار توصيفي از آزمون آماری کای اسکوئر استفاده شد.P0.05 بعنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته‌ها

میانگین و انحراف معیار سن افراد مورد بررسی 7/6±31/2سال و سابقه کار 6/8±6/6 سال بود. میانگین و انحراف معیار وزن آنها 11/1±69/9 کیلوگرم و قد 8/5±170/7 سانتیمتر بود. 90% افراد راست دست و 10% چپ دست بودند. شیوع ناراحتی های اسکلتی عضلانی در ناحیه گردن 27%، شانه دست غالب 10%، کمر 50% ساق پای غالب 32% و مچ دست غالب 33% بود. یافته ها نشان داد سطح ریسک وضعیت های کاری کارگران برای اندام راست 89/6% در سطح پایین و 10/4% در سطح متوسط و برای اندام چپ 86/6% در سطح پایین و13/4% در سطح متوسط قرار دارند. بین شیوع ناراحتی های ساق پا و کمردرد با سابقه کار رابطه معنی داری وجود داشت(به ترتیب P0.001 و P=0.029). همچنین بین درد شانه با سطح تحصیلات رابطه معنی داری وجود داشت. (P=0.044)

نتیجه‌گیری

شایع ترین ناراحتی اسکلتی عضلانی در این صنعت کمردرد بود که نشان می دهد ناحیه پشت کارگران در مقایسه با سایر نواحی بیشتر در معرض ریسک آسیب حرکات تکراری قرار دارد لذا نیاز است اقدامات اصلاحی ارگونومی برای ایستگاه های کاری کارگران و کاهش تکرار فعالیت با تمرکز بر کاهش ریسک برای این ناحیه از بدن انجام پذیرد.

کلمات کليدی

ناراحتی های اسکلتی عضلانی، ART، صنعت سرامیک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.