طراحی جلیقه جاذب رطوبت برای جلوگیری از فشار حرارتی هنگام پوشیدن لباس ضد کووید 19 (گان) در شرایط آزمایشگاهی

حبیب الله دهقان © ℗, فاطمه عسگری

طراحی جلیقه جاذب رطوبت برای جلوگیری از فشار حرارتی هنگام پوشیدن لباس ضد کووید 19 (گان) در شرایط آزمایشگاهی

کد: G-36192

نویسندگان: حبیب الله دهقان © ℗, فاطمه عسگری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از عوامل زیان بخش و استرس زا در محیط های کار, مواجه با گرما است. امروزه به دلیل شیوع کووید 19 و پوشیدن لباس های محافظ (گان) توسط پرسنل بیمارستانی و بهداشتی، سبب فشار و استرس گرمایی در حین کار کردن برای آن ها شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر طراحی جلیقه جاذب رطوبت در کنار گان در کاهش فشار و استرس حرارتی است.

روش کار

مطالعه حاضر بر روی 20 نفر (10 مرد و 10 زن) با میانگین سنی 2 ±4 2 و شاخص توده بدنی ۱/۵ ± 23/65 انجام شد. هر فرد سه بار در آزمون (لباس معمولی (A), لباس معمولی به همراه گان (B) و جلیقه جاذب رطوبت به همراه گان (C ) )در آزمایشگاه با شرایط جوی 20 درجه سانتیگراد و 30 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 23% شرکت کرد . شرایط انجام کار به این صورت بود که هر فرد در هر کدام از شرایط جوی آزمایشگاه و هر کدام از حالت ها بر روی تردمیل با سرعت ۱/۵ کیلومتر بر ساعت به مدت 30 دقیقه راه می رفت و هر 5 دقیقه یکبار هنگام راه رفتن پارامتر های فیزیولوژیکی, دمای دهانی ، ضربان قلب و احساس ادراکی در هر مرحله اندازه گیری می گردید و در آخر نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

در این آزمایش مشاهده گردید جلیقه طراحی شده بر احساس تعریق ،رطوبت داخل لباس ، شدت تلاش درک شده، ناراحتی گرمایی ، دمای ساق پا در هر دو دما تاثیر داشته و بر احساس گرمایی تنها در دمای 20 درجه سانتیگراد تاثیر داشته است(P0.05) به عنوان مثال p value احساس تعریق هر دو دما برابر 0 است واختلاف میانگین در دمای 30 درجه در حالت های لباس معمولی، گان و گان همراه با جلیقه جاذب رطوبت به ترتیب برابر با۰/۶۵، ۲ و ۱/۴۹ و در دمای 20 درجه به ترتیب برایر با ۱/۱۸- ، ۰/۶۲ و۰/۲۷ است اما جلیقه ساخته شده بر روی ضربان قلب ،دمای پیشانی ، دمای ساعد، دما سینه ،دما گردن در هر دو دما ʗ̊30 و ʗ̊20.تفاوت چشمگیری نسبت به گان نداشته و معنی دار نبوده است.(p0.05)

نتیجه‌گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که استفاده از جلیقه جاذب رطوبت طراحی شده به همراه لباس های ایزوله بیمارستانی(گان) ، بر روی احساس ادراکی و تعریق افراد تاثیر گذارد و افراد احساس عرق و گرمای کم تری را بکنند و این احساس راحتی و عرق کم تر هم خود باعث می شود فرد مدت زمان طولانی تری کار انجام دهد و احساس راحتی بیشتری کند .

کلمات کليدی

استرس گرمایی، پاسخ های فیزیولوژیکی، جلیقه جاذب رطوبت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.