ارتباط بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی عضلانی در بین کارکنان آتش نشانی

رجبعلی حکم آبادی , علی کریمی © ℗

ارتباط بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی عضلانی در بین کارکنان آتش نشانی

کد: G-86934

نویسندگان: رجبعلی حکم آبادی , علی کریمی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

استرس شغلی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشتی مرتبط با کار در سراسر جهان است که به بسیاری از خطرات جسمانی (اختلالات اسکلتی عضلانی) مشاهده شده در محیط کار نسبت داده شده است. آتش نشانان در معرض خطرات مختلف در محیط کار قرار دارند که می تواند منجر به استرس شغلی شود لذا هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی عضلانی در بین کارکنان آتش نشانی می باشد.

روش کار

مطالعه حاضر ا‌ز‌ نظر‌ ر‌و‌ش‌ گر‌د‌آ‌و‌ر‌ی‌ د‌ا‌د‌ه‌ها‌، تو‌صیفی‌ و‌ ا‌ز‌ نو‌ع‌ پیما‌یشی‌ ا‌ست‌ ا‌ست‌ به طوری که جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران و کارکنان یکی از مناطق آتش نشانی شهر تهران مشتمل بر 16 ایستگاه آتش نشانی بود. برای تعیین حجم نمونه یک مطالعه پایلوت انجام گرفت و حجم نمونه تعداد ۶۲ نفر تعیین گردید. در این تحقیق به علت همگن بودن جامعه از روش نمونه گیری تصادفی ساده براي انجام پژوهش استفاده گردید. به منظور جمع آوری داده های مربوط به استرس شغلی، از پرسشنامه استرس شغلی HSE استفاده گردید. این پرسشنامه به منظور سنجش استرس‌های مربوط به کار طراحی شده است. پرسشنامه استرس شغلی HSE، توسط سازمان اجرایی ایمنی و بهداشت انگلستان(Health and Safety Executive (HSE) تدوین شده است. به منظور جمع آوری داده های مربوط به اختلالات اسکلتی عضلانی، از پرسشنامه اختلالات اسکلتی عضلانی کرنل استفاده گردید داده¬ها با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 21 یا سطح معناداری 05/0 مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته‌ها

میانگین سن، شاخص توده بدنی، زمان کار، استراحت و ورزش کارکنان بترتیب83/5±66/32 سال ،7/3 ±69/25، 1/2±14/9 ساعت در روز و73/1 ±15/8 ساعت در روز و زمان ورزش46/4± 44/5 ساعت در هفته بود. کمترین میزان بعد استرس شغلی مربوط به ارتباط برابر 83/8 و بیشترین میزان بعد استرس شغلی مربوط به تقاضا یعنی 58/22 می باشد و میزان استرس شغلی کل برابر 29/107 می باشد. اختلالات اسکلتی عضلانی در بین آتش نشانان شیوع بالایی داشت به طوری که بیشترین درد به ترتیب در ناحیه زانو، شانه، قسمت پایین کمر و گردن بود و کمترین درد مربوط به آرنج و دست و مچ بود. نمره کلی استرس شغلی و ابعاد نقش، حمایت مسئولین، حمایت همکاران، تقاضا و تغییرات با اختلالات اسکلتی عضلانی ارتباط معناداری مشاهده گردید.

نتیجه‌گیری

محققان درصد نسبتاً بالایی از استرس شغلی و اختلالات اسکلتی عضلانی را در بین کارکنان آتش نشانانی گزارش دادند و ارتباط مثبت و معنادار آماری بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی عضلانی مشاهده گردید بنابراین استرس شغلی ممکن است در آتش نشانان به عنوان یک عامل توسعه اختلالات اسکلتی عضلانی محسوب گردد لذا برای کاهش استرس شغلی و پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی، یک سیستم مراقبتی برای آتش نشانان نیاز می باشد.

کلمات کليدی

استرس شغلی، اختلالات اسکلتی – عضلانی، کارکنان آتش نشانی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.