تحلیل نقش رفتارهای پرخطر، خستگی و خواب آلودگی در بروز تصادفات جاده ای در بین رانندگان وسایل نقلیه سنگین

رجبعلی حکم آبادی , علی کریمی © ℗

تحلیل نقش رفتارهای پرخطر، خستگی و خواب آلودگی در بروز تصادفات جاده ای در بین رانندگان وسایل نقلیه سنگین

کد: G-08361

نویسندگان: رجبعلی حکم آبادی , علی کریمی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

از جمله علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جهان، حوادث جاده ای شناخته شده اند که سلامت انسان ها را به خطر انداخته است به طوری که عوامل انسانی یکی از مهمترین عوامل حوادث جاده ای می باشد لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین رفتارهای پرخطر رانندگان، خستگی و خواب آلودگی در وقوع حوادث جاده ای در بین رانندگان وسایل نقلیه سنگین می باشد.

روش کار

این مطالعه از نوع تحلیلی و به روش مقطعی انجام گرفت به طوری که جامعه آماری این مطالعه کلیه رانندگان وسایل نقلیه سنگین استان تهران بودند. نمونه¬گیری این مطالعه به صورت نمونه¬گیری خوشه¬ای دو مرحله¬ای بود. از هر خوشه 40 نمونه به صورت تصادفی انتخاب گردید و براساس معیارهای ورود و خروج این مطالعه در نهایت تعداد 200 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. معیارهای ورود مطالعه شامل مرد بودن رانندگان؛ بیشتر از دو سال از اعتبار گواهینامه آنها گذشته باشد؛ اطلاعات تماس رانندگان در پرونده آنها ثبت شده باشد و کامل بودن اطلاعات مربوط به مقادیر آزمایشگاهی پرونده رانندگان بود و معیارهای خروج از مطالعه شامل ناقص بودن حداقل 20% از اطلاعات پرونده¬ای رانندگان؛ ناقص بودن پاسخ درج شده در پرسشنامه و عدم همکاری در تکمیل پرسشنامه رانندگان بود. برای جمع آوری اطلاعات در خصوص رفتارهای پرخطر رانندگان از پرسشنامه استاندارد ایمنی رانندگان استفاده گردید که اعتبار آن از آزمون Test- retest سنجیده و میزان آن برابر 80% محاسبه گردید. داده¬ها با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 21 مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته‌ها

میانگین سنی رانندگان 05/9±5/47 سال بود. میانگین ساعات رانندگی در شبانه روز، ساعات رانندگی پیوسته و ساعات استراحت در روز بترتیب برابر 52/2±66/10، 87/1±82/5 و 13/1± 7/8 ساعت محاسبه گردید. میانگین تعداد شبه تصادفات و تصادفات برای رانندگان در پنج سال گذشته به ترتیب 29/2± 26/4 و 2/1±1/1 محاسبه گردید. تعداد تصادفات با سن، احساس خواب آلودگی، مکالمه رانندگان با تلفن همراه، ارسال پیامک، خوردن تنقلات، احساس خواب آلودگی، تعداد ساعات رانندگی، تعداد ساعات رانندگی پیوسته، تعداد ساعات استراحت، احساس آزردگی از صدای خودرو و آموزش ارتباط معناداری نشان دادند (P ≤0.05) اما با نوشیدن چای، سیگار کشیدن، استرس و رضایت شغلی ارتباط معنادار مشاهده نگردید (P ≥0.05). نتایج نشان داد بین تعداد حوادث جاده ای با تعداد ساعات رانندگی (P=0.000,r=-0.38)، تعداد ساعات رانندگی پیوسته (P=0.000,r=-0.32) و تعداد ساعات استراحت (P=0.000,r=-0.38) همبستگی معناداری مشاهده گردید.

نتیجه‌گیری

رفتارهایی همچون مکالمه با تلفن همراه، ارسال پیامک، خوردن تنقلات، تعداد ساعات زیاد رانندگی در شبانه روز، تعداد ساعات زیاد رانندگی پیوسته، تعداد ساعات کم استراحت و عدم آموزش ایمنی و بهداشت و احساس خواب آلودگی از جمله عوامل وقوع تصادفات در رانندگان وسایل نقلیه سنگین در کشور است. بدون شک برنامه ریزی با رویکرد اطلاع رسانی و ارتقاء سطح آگاهی و مهارت رانندگان در جهت تغییر عادات نادرست و رفتارهای پرخطر رانندگی می تواند

کلمات کليدی

رفتار پرخطر، حوادث جاده ای، خستگی، رانندگان وسایل نقلیه سنگین،

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.