بررسی استرس و رفتارهای پرخطر در رانندگان وسایل نقلیه سنگین و ارتباط آن با وقوع حوادث جاده ای

رجبعلی حکم آبادی ℗, فرزانه مهری, فاطمه فصیح رامندی, علی کریمی ©

بررسی استرس و رفتارهای پرخطر در رانندگان وسایل نقلیه سنگین و ارتباط آن با وقوع حوادث جاده ای

کد: G-27946

نویسندگان: رجبعلی حکم آبادی ℗, فرزانه مهری, فاطمه فصیح رامندی, علی کریمی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

سوانح جاده ای از جمله علل اصلی مرگ ومیر و ناتوانی در جهان شناخته شده اند و رفتار رانندگان از مهم ترین عوامل در تصادفات جاده ای می باشد لذا هدف از این مطالعه بررسی استرس و رفتارهای پرخطر در رانندگان وسایل نقلیه سنگین و ارتباط آن با وقوع حوادث جاده ای می باشد.

روش کار

این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 2018 انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه رانندگان وسایل نقلیه سنگین به تعداد 200 نفر بودند. نمونه گیری به صورت نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انجام گردید. معیارهای ورود مطالعه شامل مرد بودن رانندگان؛ بیشتر از دو سال از اعتبار گواهینامه آنها گذشته باشد؛ اطلاعات تماس رانندگان در پرونده آنها ثبت شده باشد و معیارهای خروج از مطالعه شامل ناقص بودن پاسخ درج شده در پرسشنامه و عدم همکاری در تکمیل پرسشنامه رانندگان بود. به منظور جمع آوری اطلاعات در خصوص رفتارهای پرخطر رانندگان از پرسشنامه استاندارد شده ایمنی رانندگان استفاده گردید که اعتبار آن از آزمون Test- retest سنجیده و میزان آن برابر 80% بود. در ارزیابی استرس شغلی از یک مقیاس چشمی که از عدد صفر تا 10 شماره گذاری شده بود استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته‌ها

تعداد 200 راننده در این مطالعه شرکت داشتند به طوری که محدوده سنی رانندگان 30 تا 70 سال با میانگین سنی 05/9±5/47سال بود. محدوده شاخص توده بدنی (BMI) رانندگان 85/21 تا 74/40 با میانگین 99/2±9/27 محاسبه گردید. میانگین ساعات رانندگی در شبانه روز، ساعات مستمر رانندگی و ساعات استراحت در روز به ترتیب برابر 52/2±66/10، 87/1±82/5 و 13/1± 7/8 ساعت محاسبه گردید . 19% رانندگان بدون استرس شغلی، 41% دارای استرس پایین، 17% دارای استرس متوسط، 20% دارای استرس زیاد و3% دارای استرس شدید بودند. تعداد تصادفات با سن، مکالمه رانندگان با تلفن همراه، ارسال پیامک، خوردن تنقلات، احساس خواب آلودگی، تعداد ساعات رانندگی در شبانه روز، تعداد ساعات رانندگی پیوسته، تعداد ساعات استراحت، احساس صدای وسیله نقلیه در زمان استراحت و خواب و احساس آزردگی ناشی از صدای خودرو ارتباط معناداری داشت (P-value≤0.05) ولی با نوشیدن چای، استرس و رضایت شغلی ارتباط معنادار نداشت (P-value0.05). همچنین تعداد شبه حوادث فقط با متغیرهای سن، احساس خواب آلودگی، تعداد ساعات رانندگی در شبانه روز، تعداد ساعات رانندگی پیوسته، ساعات استراحت و استرس شغلی ارتباط معناداری داشت

نتیجه‌گیری

رفتارهایی همچون مکالمه با تلفن همراه، ارسال پیامک، خوردن تنقلات، احساس خواب آلودگی، ساعات زیاد رانندگی، ساعات زیاد مستمر رانندگی و ساعات کم استراحت از جمله عوامل وقوع تصادفات در کشور است. برنامه ریزی در جهت تغییر عادات نادرست و رفتارهای پرخطر رانندگی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات جاده ای داشته باشد.

کلمات کليدی

استرس، رفتار پرخطر، حوادث جاده ای، رانندگان وسایل نقلیه سنگین

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.