شناسایی ریسک‌های در حال ظهور با استفاده از روش تجزیه و تحلیل تشدید عملکردی در یک سیستم پیچیده اجتماعی فنی

حمید رضا عظیمی © ℗, مصطفی پویاکیان, غلام عباس شیرالی, سید مجید آیت

شناسایی ریسک‌های در حال ظهور با استفاده از روش تجزیه و تحلیل تشدید عملکردی در یک سیستم پیچیده اجتماعی فنی

کد: G-72036

نویسندگان: حمید رضا عظیمی © ℗, مصطفی پویاکیان, غلام عباس شیرالی, سید مجید آیت

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

سیستم‌های اجتماعی-فنی مدرن به طور مداوم و با سرعتی سریع درحال توسعه و تغییر هستند.بنابراین شناسایی خطرات در این‌گونه سیستم با استفاده از دیدگاه سنتی در روشهای ارزیابی ریسک ایمنی (SAFETY-I) که یک فلسفه علت-معلولی خطی را اتخاذ می‌کند، ناکارامد محسوب میشود.اما رویکردهای جدید باید یک دیدگاه سیستمی اتخاذ کنند و عوامل مختلف در یک سیستم پیچیده اجتماعی-فنی و ارتباطات بین آنها (رزونانس) را در نظر بگیرند.یکی از این رویکردها، روش FRAM است.

روش کار

يک مطالعه کيفي برای شناسایی ریسکهای در حال ظهور در فرآیند جداسازی هوا مي‌باشد که بر اساس گام‌ های اصلی روش تجزیه و تحلیل تشدید عملکردی ابتدا مهمترین عملکردهای واحد جداسازی هوا شناسایی شد که شامل نه عملکرد اصلی شامل آماده‌سازي، فشرده سازي هوا، کولينگ، سرماسازي، تقطير جز به جز و جداسازي، توليد مايع و گاز، توزيع و ذخيره سازي و PLC فرآيند و آموزش می‌باشد. چهار عملکرد، فنی و تکنولوژی و پنج عملکرد دیگر تاثیر بر انسان می‌گذارد. سپس با استفاده از چک‌لیست تخصصی شرایط عمومی عملکرد یا CPC و با مصاحبه نیمه ساختار یافته از تیم تخصصی به شناسایی پتانسیل‌های تغییرپذیری در عملکردهای شناسایی شده می‌پردازیم و نهایتا با استفاده تعاملات و کوپلینگ‌های بین عملکردها به روزنانس‌ های (تشدید) احتمالی پی خواهیم برد.

یافته‌ها

نتايج نشان داد که احتمال تغييرپذيري براي عملکردهاي فشرده سازي هوا، توزيع و ذخيره سازي، سرماسازي، تقطير جز به جز و جداسازي، توليدات مايع و گاز را دارد. همچنین وجود تعاملاتی که بواسطه فرآیند در عملکردهای بالادست و پایین دست می افتد و وجود تغییرپذیری های احتمالی شناخته شده در عملکردها امکان رزونانس و تشدید نیز وجود دارد. بقیه ی عملکردهای واحد جداسازی هوا از قبیل plc فرآیند، آماده سازی، کولینگ و آموزش دارای کمترین تغییرپذیری را بنا به چک لیست شرایط عمومی عملکرد که توسط تیم تخصصی(خبره) تکمیل مکرده بود، به خود اختصاص داد. شناسایی تغییرپذیری های بین عملکردها بر اساس چک لیست یازده گانه که تاثیر گذاری عملکردها را در سه حوزه انسان سازمان و تکنولوژی را نشان می دهد استفاده شد.

نتیجه‌گیری

با توجه به اينکه روش‌هاي واکاوي سنتي در شناسايي ريسک‌هاي در حال ظهور در سيستم هاي غير خطي و پيچيده ناکارامد شناخته شده‌اند، اما رويکردهاي جديد در واکاوي ريسک مثل روش تجزیه و تحلیل تشدید عملکردی براي سيستم هایی که دارای پیچیدگی هستند و سه عامل انسان، سازمان و تکنولوژی در آن نقش اساسی دارند کاربردي به شمار مي‌آيند.

کلمات کليدی

FRAM، سيستم هاي پيچيده اجتماعي فني، تغييرپذيري،واحد جداسازي هوا

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.