Scientometric analysis of human error research related to industry: 1980-2022

مهدی جهانگیری , مسلم علی محمد لو, مجتبی کمالی نیا , محدثه شاهرخ ℗, حامد یارمحمدی ©

Scientometric analysis of human error research related to industry: 1980-2022

Code: G-75908

Authors: مهدی جهانگیری , مسلم علی محمد لو, مجتبی کمالی نیا , محدثه شاهرخ ℗, حامد یارمحمدی ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

با وجود پیشرفت روزافزون روش‌های کنترلی و اتوماسیون در فرایند‌های صنعتی، حوادث ناشی از خطا‌های انسانی اغلب به حوادثی جدی منجر می‌شوند. به منظور جلوگیری از این قبیل رخداد‌ها لازم است تا به بینش و درک مناسبی در رابطه با خطا‌های انسانی دست یافت لذا هدف مطالعه حاضر تجزیه و تحلیل علم سنجی تحقیقات خطای انسانی بود.

Method

پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با استفاده از روش‌های علم سنجی انجام گرفت. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی مقاله‌های منتشر شده در پایگاه Web of Science (WoS) در طی بازه‌ی زمانی ۱۹۸۰-۲۰۲۲ در حوزه خطای انسانی مرتبط با صنعت بود. به منظور گردآوری داده‌ها، با استفاده از کلید واژه‌های Human error و Human Reliability در عنوان، مقالات بازیابی شدند. سپس نتایج به مقالات اورجینال و مروری محدود شد و مقالاتی که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند در نظر گرفته شد و نهایتاً تعداد ۲۰۵۶ رکورد در تاریخ ۵/۸/۲۰۲۲ بازیابی شد. در مرحله بعدی جهت اطمینان از صحت روایی و پایایی، در انتهای جمع‌آوری داده‌ها، عنوان و چکیده مقالات بازیابی شده توسط محققین بررسی گردید و مقالاتی که مرتبط با خطای انسانی در صنایع بودند غربالگری شده و با هدف پژوهش مطابقت داده شد در نهایت ۸۴۵ مقاله وارد مطالعه شدند. مقالات توسط ابزار‌های VOSviewer و بسته Bibliometric ابزار R تجزیه و تحلیل شد. (B Zar 11 pt).

Results

فرآیند تولیدات علمی در این حوزه وضعیت رو به رشدی در طی ۴ دهه گذشته داشته است. بطور کلی، تحقیقات خطای انسانی صنعتی مرتبط است با حوزه‌های ایمنی دریایی و سوانح دریایی، صنعت هوایی، نیروگاه هسته‌ای، صنعت نفت و پتروشیمی، حوادث شغلی و آنالیز حوادث، خستگی شغلی، مباحث ارگونومیکی، ایمنی سیستم و فرآیند و صنعت ساختمان بود. هم چنین بیشترین روش‌های مورد استفاده خطای انسانی روش‌های Cream، Heart و Therp بود. نویسندگان برتر این حوزه Dhillon bs و پس از آن Akyuz e و Kirwan b بودند. از لحاظ تعداد انتشارات کشور‌های آمریکا و چین در رتبه اول و دوم قرار داشتند. دانشگاه Korea atom energy res inst کره جنوبی با ۳۳ مقاله بیشترین تعداد مقاله را در بین مؤسسات فعال در این حوزه دارا بود.مجلات اصلی در این زمینه شامل Reliability engineering & system safety، Safety science و Microelectronics and reliability بودند. مفاهیمی مانند human error" " human reliability analysis "، " human reliability "، به ترتیب با بسامد ۱۹۶، ۱۱۳ و۶۴ پرکاربردترین کلیدواژه نویسندگان در زمینه خطای انسانی بودند.

Conclusion

ترسیم نقشه هم رخدادی واژگان در حوزه خطای انسانی نشان داد که رویکرد موضوعی بیشتر مطالعات در حوزه ی تشخیص و ارزیابی بوده است تا جلوگیری از وقوع خطای های انسانی و درصد خیلی کمی از مطالعات راجب پیشگیری از خطای های انسانی بود . از این رو نیاز است که موضوعات جلوگیری و حفاظتی و پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

Keywords

علم سنجی، خطای انسانی، صنعت

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.