بررسی میزان آهنگ دوز زمینه‌ای اشعه گاما در فضای باز و بسته و تعیین دوز مؤثر دریافتی سالانه ساکنان شهرستان ساری

محمود محمدیان, فاطمه تقوی , جمشید یزدانی چراتی , سلاله رمضانی © ℗

بررسی میزان آهنگ دوز زمینه‌ای اشعه گاما در فضای باز و بسته و تعیین دوز مؤثر دریافتی سالانه ساکنان شهرستان ساری

کد: G-67913

نویسندگان: محمود محمدیان, فاطمه تقوی , جمشید یزدانی چراتی , سلاله رمضانی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

انداز ه گيري تابش زمینه‌ای از اهميت ویژه‌ای برخوردار است زيرا بشر همواره تحت تابش پرتوهاي يونيزان محيطي قرار دارد. تابش‌های یون‌ساز می‌توانند با ايجاد يونيزاسيون در ملکول‌های حياتي سبب افزايش احتمال بروز انواع سرطان‌ها و آسیب‌های ژنتيكي شده و درنتیجه سلامتي انسان را به‌طورجدی به مخاطره بيندازند. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ به‌منظور اندازه‌گیری آﻫﻨﮓ دوز تابش گاما و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺰان دوز مؤثر ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ در فضای های باز و بسته در شهرستان ساری انجام ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ.

روش کار

اين مطالعه مقطعي در طول یک سال در شهر ساری انجام پذيرفت. اندازه‌گیری‌ها توسط دستگاه دزیمتر تحقیقاتی (ECOTEST-MKS-07) POSHUK ساخت کشور اوکراین صورت پذیرفت. تعداد ایستگاه‌های اندازه‌گیری بر اساس مطالعات گذشته120 ایستگاه در فضای بسته و 120 ایستگاه در فضای باز برآورد شد. موقعیت ایستگاه‌های اندازه‌گیری در داخل اماکن مسکونی یک طبقه، در ارتفاع 1 متری از سطح زمین و به فاصله 1متری از دیوار بود هم‌چنین در ایستگاه‌های فضای باز، اندازه‌گیری در ارتفاع 1 متری ازسطح هموار زمین و در فواصل حداقل 6 متری از موانع ( دیوار، درختان ،ساختمان و سایر موانع ) صورت پذیرفت. در هر نقطه اندازه‌گیری، به دليل اينكه آهنگ تابش گاماي زمین‌ها با زمان اندكي تغيير ميكند، اندازه‌گیری در مدت‌زمان یک ساعت، انجام پذيرفت. سپس متوسط آهنگ دوز معادل در هر ایستگاه از میانگین نتایج ثبت‌شده برحسب µSv یا mSv بر ساعت تعیین شد.. تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها با نرم افزار Excel و spss 23 در سطح معناداری 0/05 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و با استاندارد مقایسه شد

یافته‌ها

بیشترین ميانگين و انحراف استاندارد آهنگ دوز پرتوي گاماي حاصل از تابش زمینه‌ای در شهرستان ساری در فضاهاي باز و بسته به ترتيب برابر 0/13 و 0/14 میکرو سیورت بود که به ترتیب به منطقه‌ی سنگده و کیاسر اختصاص داشت. همچنین كمترين آهنگ دوز در فضاي باز با مقدار 0/6 و در فضای بسته 0/08 نانو سیورت برساعت مربوط به منطقه آبندانسر گزارش شد. میانگین کل آهنگ دوز جذبی سالانه شهرستان ساری ناشی از تابش پرتوگاما در منازل مسکونی برابر با 0/006±0/0109ماکرو سیورت بر ساعت و در فضای باز برابر 0/001±0/0109 ماکرو سیورت بر ساعت گزارش گردید. همچنین دوز مؤثر سالیانه در فضای بسته و باز به ترتیب 0/535 و 0/134 میلی سیورت برآورد گردید. دوز مؤثر سالیانه کل نیز 0/67 میلی سیورت گزارش شد.

نتیجه‌گیری

میانگین مواجهه ساکنین شهرستان ساری در فضای باز و بسته با پرتوگاما کمتر از میزان مجاز دوز جذب‌شده توصیه‌شده می‌باشد این در حالی است که دوز مؤثر سالیانه برآورد شده در شهرستان ساری بالاتر از میانگین مجاز جهانی است. جهت بررسی بیشتر در زمینه پرتوهای زمینه‌ای، مطالعات اسپکترومتری گاما به منظور اندازه‌گیری تابشی ناشی از رادیونوکلوییدهای موجود در پوسته زمین پیشنهاد می شود.

کلمات کليدی

تابش گاما، تابش زمینه‌ای،دوز مؤثر سالیانه

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.