Prevalence of visual impairment in healthcare workers following PPE use during Covid-19

علی صاحبی, زینب صادقیان, سینا غفاری, سمیه طاهرنژاد © ℗

Prevalence of visual impairment in healthcare workers following PPE use during Covid-19

Code: G-39560

Authors: علی صاحبی, زینب صادقیان, سینا غفاری, سمیه طاهرنژاد © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

استفاده از PPE توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی اثرات آزار دهنده ای دارد و گاهی باعث تداخل در عملکرد آن ها می شود. یکی از این مشکلات ایجاد شده تداخل در عملکرد دیداری کارکنان مراقبت های بهداشتی می باشد که در این مطالعه مرور سیستماتیک و متا آنالیز شیوع آن در کارکنان مراقبت بهداشتی به دنبال استفاده از PPE در طول کووید 19 مورد بررسی قرار گرفت.

Method

در این مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز از گایدلاین PRISMA استفاده شد. به منظور جمع آوری مطالعات مورد نظر از منابع اطلاعاتی معتبر استفاده شد. در این مطالعه از کلید واژه های انگلیسی و معادل فارسی استفاده شد. . از پایگاههای اطلاعاتی معتبر مانندScopus, PubMed, Web of Science, Science Direct, Google Scholar, Embase, جهت شناسایی و استخراج مطالعات مرتبط استفاده شد. سرچ ها در بازه زمانی ابتدای 2020 تا انتهای ژانویه 2022 انجام شدند. جهت ارزیابی کیفی مطالعات از چک لیست STROBE ، جهت متاآنالیز داده ها از مدل اثرات تصادفی استفاده گردید و به منظور بررسی ناهمگنی بین مطالعات نیز از شاخص I2 استفاده شد. به منظور کاهش ناهمگنی بین مطالعات از مدل اثرات تصادفی جهت متاآنالیز استفاده شد. از بگ تست (Begg test) جهت بررسی پابلیکیشن بایاس در مطالعه استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار STATA(نسخه 14) تجزیه و تحلیل شدند.

Results

در این مطالعه مروری بر اساس نتایج جستجو اولیه در منابع اطلاعاتی 483 مطالعه شناسایی شد پس از حذف موارد تکراری تعداد 378 مطالعه غربالگری شدند. در مرحله بعد تعداد 19 مطالعه انتخاب و در نهایت 4 مطالعه جهت ارزیابی کیفیت انتخاب و سپس همه آنها وارد مرحله متاآنالیز شدند. متدولوژی همه مطالعه انتخاب شده کراس سکشنال بود. همچنین در این مطالعه تعداد 895 نفر از کارکنان مراقبت های بهداشتی از نظر تداخل وسایل حفاظت فردی با انجام وظایف دیداری مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه شیوع مشکلات دیداری در کارکنان مراقبت بهداشتی به دنبال استفاده از PPE در طول کووید 19 به68.53% (45.13 – 91.92,I2= 98.8%) گزارش شد. شاخص I2 نشان داد که ناهمگنی بین مطالعات خیلی زیاد نمی باشد. بر اساس نتایج بگ تست سوگیری انتشار نیز غیرقابل ملاحظه بود.

Conclusion

یافته های این مطالعه نشان داد که شیوع مشکلات دیداری در کارکنان مراقبت بهداشتی به دنبال استفاده از PPE در طول کووید 19 نسبتا بالا می باشد. بنابراین توصیه می گردد بر طراحی ارگونومیک PPE، خصوصاً ماسک های تنفسی توجه بیشتری گردد، زیرا وجود مشکلات دیداری می تواند از عوامل انسانی مؤثر در بروز خطاهای پزشکی باشد.

Keywords

وسایل حفاظت فردی، عملکرد دیداری، کارکنان مراقبت بهداشتی، PPE، کووید

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.