بررسی عملکرد فیلتراسیونی تجهیزات حفاظت تنفسی مورد استفاده جهت در پیشگیری از کرونا

مجید حبیبی محرز, محمد باغبان بصیر ©, علی الهی شیروان ℗, مجید صافی نجف آبادی, اسعد آقایی

بررسی عملکرد فیلتراسیونی تجهیزات حفاظت تنفسی مورد استفاده جهت در پیشگیری از کرونا

کد: G-63920

نویسندگان: مجید حبیبی محرز, محمد باغبان بصیر ©, علی الهی شیروان ℗, مجید صافی نجف آبادی, اسعد آقایی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از مواجه با آلاینده‌های هوا، استفاده از تجهیزات حفاظت تنفسی می‌باشد. با شیوع بیماری کرونا در تمام جهان اهمیت این نوع از تجهیزات پیشگیرانه بیش از پیش مشخص گردید. در این میان کنترل کیفی تجهیزات حفاظت تنفسی برای کادر بهداشت و درمان و همچنین عموم مردم از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی عملکرد فیلتراسیونی و افت فشار تنفسی ماسک‌های جراحی و ماسک‌های N95 می‌باشد.

روش کار

تعداد 10 نمونه از ماسک‌های جراحی و 10 نمونه ماسک N95 مورد استفاده توسط کادر درمان انتخاب گردید و سپس به منظور تعیین عملکرد فیلتراسیونی ماسک‌های منتخب مطابق با روش NIOSH (TEB-APR-STP-0059) از یک سیستم تست عملکرد فیلتراسیونی استفاده شد. در این سیستم هوای ترقیقی و جریان حاوی ذرات که توسط اتمایزر تولید شده، پس از اختلاط در مقادیر تنظیم شده وارد بخش نگهدارنده بستر شدند. بخش نگهدارنده بستر از مانکن با ابعاد طبیعی یک فرد بالغ، که در آن چهار پراب نیز برای تعیین تراکم شمارشی ذرات و میزان افت فشار در قسمت پایین دست و بالا دست جریان تعبیه شد، توزیع سایز ذرات و تراکم عددی و عبوری از هر نمونه با استفاده از سیستم پایشگر گرد و غبار مورد سنجش قرار گرفت و سپس راندمان فیلتراسیون و افت فشار تنفسی هر ماسک تعیین شد.

یافته‌ها

پس از اندازه گیری های انجام شده بر روی ماسک های مختلف، عملکرد فیلتراسیونی ماسک‌ها در فیلتراسیون ذرات با قطر 0/3 تا 0/4 میکرومتر به عنوان قطر ذرات دارای بیشترین میزان نفوذ مشخص شد. به طور میانگین راندمان فیلتراسیون ذرات با قطر 3/0تا 4/0 میکرومتر و افت فشار تنفسی برای ماسک های پزشکی به ترتیب حدود 50 درصد و 32 پاسکال و برای ماسک های N95 در حدود 68 درصد و 78 پاسکال بدست آمد. بررسی راندمان فیلتراسیون ماسک های حفاظت تنفسی مورد آزمون حاکی از این بود که بطور میانگین عملکرد فیلتراسیونی اغلب ماسک های مورد استفاده کمتر از مقادیر ذکر شده در استانداردها می¬باشد و جهت تامین حفاظت کافی استفاده کنندگان، تولیدکنندگان باید توجه بیشتری به کنترل کیفی و آزمون مداوم عملکرد تجهیزات حفاظت تنفسی داشته باشند.

نتیجه‌گیری

بررسی راندمان فیلتراسیون ماسک های حفاظت تنفسی مورد آزمون حاکی از این بود که بطور میانگین عملکرد فیلتراسیونی اغلب ماسک های مورد استفاده کمتر از مقادیر ذکر شده در استانداردها می¬باشد و جهت تامین حفاظت کافی استفاده کنندگان، تولیدکنندگان باید توجه بیشتری به کنترل کیفی و آزمون مداوم عملکرد تجهیزات حفاظت تنفسی داشته باشند.

کلمات کليدی

COVID-19، تجهیزات حفاظت تنفسی، سیستم تنفسی، عملکرد فیلتراسیونی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.