استفاده از کمربند ایمنی و عوامل موثر بر آن در شهرستان بم در سال 1400 (یک مطالعه مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی)

ابراهیم نظری پور © ℗, محمدرضا رجبعلی پور, آرزو متین

استفاده از کمربند ایمنی و عوامل موثر بر آن در شهرستان بم در سال 1400 (یک مطالعه مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی)

کد: G-31605

نویسندگان: ابراهیم نظری پور © ℗, محمدرضا رجبعلی پور, آرزو متین

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

ارتقای استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین رفتارهای حفاظتی در آسیب های ترافیکی، در گرو شناسایی عوامل مرتبط با آن بوده و کاربرد مدلهای تغییر رفتار در این زمینه می تواند کمک فراوانی نماید. مطالعه حاضر مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی و با هدف ارزیابی استفاده از کمربند ایمنی و عوامل موثر بر آن در رانندگان شهر بم انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر به روش مقطعی و توصیفی در افراد بالای 18 سال دارای گواهینامه رانندگی معتبر در شهر بم صورت گرفت. نمونه گیری براساس روش خوشه ای تصادفی انجام گرفت. برای تعیین حجم نمونه از فرمول رایج کوکران استفاده شد. ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه نهایی در قالب سه قسمت کلی ارائه گردید. قسمت اول حاوی سوالاتی در خصوص متغیرهای زمینه ای مشارکت کنندگان بود. دومین قسمت پرسشنامه شامل سوالات مبتنی بر برخی سازه های تئوری شناختی اجتماعی (دانش، انتظارات و ارزشهای پیامد، خودکارآمدی، درک موقعیتی، تاثیرات محیطی) بود. سومین قسمت پرسشنامه نیز سوالاتی در خصوص ارزیابی یکی از رفتارهای محافظت کننده حین رانندگی یعنی بستن کمربند ایمنی، عوامل موثر بر آن و پیامدهای مربوط به آن همچون جریمه شدن و درج نمره منفی در گواهینامه بود که در انتهای فرم پرسشنامه قرار گرفت. با توجه به محدودیتهای تردد در شرایط همه گیری کووید-19، پرسشگری در ساعات محدودی از شبانه روز و بازه زمانی 2 ساعته صورت گرفت. تحلیل داده ها نیز با نرم افزار spss 25 انجام شد.

یافته‌ها

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که 63 درصد از شرکت کنندگان مطالعه کمربند ایمنی خود را حین سوار شدن در خودرو و قبل از حرکت می بندند. همچنین حدود 60 درصد اعلام کردند که خودروی آنها دارای سیستم سالم هشدار باز بودن کمربند ایمنی می باشد. تقریبا 7 درصد شرکت کنندگان نیز اعلام کردند بیش از 5 بار در یکسال گذشته به دلیل عدم استفاده از کمربند ایمنی جریمه شده اند و حدود 5 درصد نیز به همین دلیل نمره منفی در گواهینامه ایشان درج شده است. 41 درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام نمودند که جریمه ایشان توسط افسر راهنمایی و رانندگی ثبت شده است. حدود 55 درصد اظهار کردند که سیستم هشدار کمربند ایمنی در خودروی آنها فعال است. همچنین بیشترین و کمترین سازه های موثر بر استفاده از کمربند ایمنی در این مطالعه به ترتیب ارزش های پیامد و درک موقعیتی بودند.

نتیجه‌گیری

عوامل زیادی در استفاده از کمربند ایمنی در حین رانندگی دخیل است. استفاده از مداخلات مبتنی بر مدل های جامعه نگر، تعدیل عوامل محیطی مانند افزایش دوربین های ترافیکی و ارتقای سیستم هشدار کمربند ایمنی، در کنار توجه به عوامل بین فردی مانند ارتقای درک موقعیتی افراد، می تواند نقش موثری در افزایش استفاده از کمربند ایمنی داشته باشد.

کلمات کليدی

کمربند ایمنی، تئوری شناختی اجتماعی، حوادث و سوانح ترافیکی.

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.